آتش و نور آفتاب

آتش، نور آفتاب، نور، انرژی و تولید فراوان نور و انرژی در ایران
جمع آوری و راهنمای بهترین روش ها، اطلاعات، کتابها، ویدئوها و کلاسهای آموزشئ، بهداشتی، طبیعی، خدمات، محصولات و غیره
( با امکانات ارائه رایگان یا فروش برای دوستداران و دانش آموزان )

نور خورشید و فواید پرتوهای شفابخش آن Jacob Hoban

بدون کرم ضد آفتاب هر کسی چقدر می تواند زیر آفتاب بماند؟ BBC Persian
پاسخ به سوالات زیر از زبان دکتر سید محسن خورشید فوق تخصص آسیب شناسی پوست در برنامه 37 درجه – آیا احتمال ابتلا به سرطان به شدت آفتاب سوختگی و سن آفتاب سوختگی بستگی دارد؟ – دو نوع مختلف سرطان پوست داریم ملانوما و غیرملانومایی. این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ – آیا کسانی که آفتاب سوخته شده اند و خودشان را برنزه کرده اند بیشتر احتمال ابتلا به ملانوما را دارند؟
بیست (20) فایده شگفت انگیز نور خورشید (آفتاب) Smart Plus
بالاخره آفتاب بگيريم يا نه؟ مزايا و معايب نور خورشيد Amen Health & Beauty آمن بیوتی
در این ویدیو که برای شما ترتیب دادیم در مورد مزایا و معایب نور خورشید بر روی پوست و اینکه آیا آفتاب بگیریم یا نه گفته شده.
پسر نور نیکولا تسلا ، مردی که هرگز بیش از 2 ساعت نخوابید Jabeye Siyah پسر نور نیکولا تسلا ، مردی که هرگز بیش از 2 ساعت نخوابید با سلام به همراهان همیشگی کانال جعبه سیاه ، امروز در این ویدیو در مورد مردی سخن خواهیم گفت که تاریخ جهان ما را از ریشه تغییر داد ، با تمام ناملایمتی ها در زندگی مبارزه کرد و به یک ابر قهرمان تبدیل شد

++++

آتش جاودان : همایون شجریان- مرتضی خان نی داوود – پژمان بختیاری + Farrokh Livani آتش جاویدان آهنگ : مرتضی نی داوود ترانه : پژمان بختیاری مایه : دشتی …
آتشی در سینه دارم جاودانی عمر من مرگیست نامش زندگانی رحمتی کن کز غمت جان می سپارم بیش ازین من طاقت هجران ندارم کی نهی برسرم پای ای پری از وفا داری ؟ شد تمام اشک من بس درغمت کرده ام زاری نو گلی زیبا بود حسن و جوانی عطر آن گل رحمت است و مهربانی ناپسندیده بود دل شکستن رشته الفت و یاری گسستن کی کنی ای پری ترک ستمگری ؟ می فکنی نظری آخر به چشم ژاله بارم گر چه ناز دلبران دل تازه دارد ناز هم معبود من اندازه دارد هیچ گر ترحمی نمی کنی بر حال زارم جز دمی که بگذرد از چاره کارم دانمت که بر سرم گذر کنی ز رحمت اما آن زمان که بر کشد گیاه غم سر از مزارم
نطفه ما ایرانیان از آتش است – سروده ای به پاسداشت آتش و شادباد چهارشنبه سوری + Aydin Areta – آیدین آرتا ای عشق، ای گرمابخش جان و جهان ای نور گرفته از روشنای بی کران شیدان شید ده ای در جهان به آن نور بی پایان به سان تو نزدیک نیست و از این روست که ما پریستار توییم و پرستنده او

Beautiful sunshine on earth (HD1080p) MrBangthamai

++++

جشنواره بین المللی نور در مسکو euronews (به زبان فارسی) http://persian.euronews.com/​ دومین دوره از جشنواره بین المللی نور در مسکو پایتخت روسیه روز جمعه آغاز شد. این جشواره پنج روز ادامه دارد و برگزار کنندگان حدود 800 برنامه در بیست مکان مختلف در مسکو را پیش بینی کرده اند.   یک خانم دانشجو در مورد جشنواره می گوید: “فکر می کنم باران جلوه خاص و بیشتری به این جشنواره می دهد. پس از تولد جهان باران آمد.”     در جریان این فستیوال بر روی ساختمان ها و آثار تاریخی نورپردازی می شود و قسمت عمده جشواره در میدان قرمز مسکو برگزار خواهد شد.    یک دختربچه نیز می گوید: “این نمایشها را بسیار دوست دارم مخصوصا آتش بازی. همچنین نمایش تصاویر بر روی توپها و کره زمین و خورشید را دوست دارم.”    پیش بینی می شود حدود سه میلیون نفر از دومین جشنواره بین المللی نور بازدید کنند.

++++

پیوند به بیرون

++++

داروهایی که حساسیت به نور آفتاب را افزایش می‌دهند

بهبود ۹ بیماری با نور آفتاب

بهبود 9 بیماری با نور آفتاب


خبرگزاری تسنیم: بهبود ۹ بیماری با نور آفتابنور خورشید برای بهبود برخی از مشکلات پوست و مو و البته بیماری های دیگری مانند روماتیسم، افسردگی و غیره مفید است. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مشکلات و بیماری های آشنا شوید.

با نور آفتاب بیماری زدایی کنید

تابستان یعنی وفور نور خورشید. بدون شک نور آفتاب حاوی اشعه های ماورای بنفش بوده و قرار گرفتن افراطی در معرض آن باعث بروز مشکلات پوستی می شود، اما همین نور خورشید برای بهبود برخی از مشکلات پوست و مو و البته بیماری های دیگری مانند روماتیسم، افسردگی و غیره مفید است. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مشکلات و بیماری های آشنا شوید.
++++

هفت تأثیر مثبت نور آفتاب
تأثیر مثبت نور خورشید

نور آفتاب دارای یک سری فواید و یک سری مضرات برای سلامتی بدن است. پس سعی کنید همیشه به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، نه کم و نه زیاد




+++++

آتش از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آتَش یا تَش انرژی گرمایی و نور است که هنگام واکنش شیمیایی آزاد می‌شود و حاصل سوختن یا احتراق یک شی می‌باشد. آتش دارای زبانه و گرما و روشنایی است و بسته به ماده‌ای که مشتعل شده‌است، رنگ شعله‌ها و شدت یا اندازه زبانه‌های آن متفاوت است. برخی از شعله‌های آتش، مانند شعلهٔ یک شمع در حال سوختن، به اندازه کافی داغ هستند که اجزای یونش گازی داشته‌باشد و می‌تواند به عنوان یک پلاسما در نظر گرفته شود. اگرچه مخالفت‌هایی در جوامع علمی با این امر وجود دارد. کوچک‌ترین شکل آتش شعله نام دارد.

آتشهزاران نفر در استرالیا از آتش می‌گریزند | جهان | DW | 30.12.2019

بسیاری از دانشمندان در گذشته آتش را یکی از چهار آخشیج (عنصر) اصلی تشکیل‌دهنده جهان می‌دانستند. در ایران آتش را بسیار محترم می‌داشتند و از این رو عده‌ای به اشتباه زرتشتیان آتش‌پرست شناخته شدند. به جز ایرانیان و زرتشتیان پیروان آیین‌های دیگر هم کمابیش برای این عنصر ارزش قائلند، چنان‌که پیروان بودا آتش را هرگز با فوت کردن خاموش نمی‌کنند.

ایمنی

به‌دلیل آسیب‌پذیر بودن انسان در برابر آتش یا دود آن، از گذشته کارهای زیادی برای افزایش ایمنی در برابر آتش و جلوگیری از به وجود آمدن ناخواسته آن صورت گرفته‌است. به ترکیب عوامل اصلی شکل گیری آتش مثلث آتش می گویند؛ مثلث آتش شامل اکسیژن، ماده سوختنی و حرارت است که واکنش‌های زنجیره‌ای سوختن را به راه می اندازد. برای جلوگیری از ایجاد آتش یا گسترش آن کافی است یکی از اجزای مثلث آتش غایب باشد.

آتش سوزی در دوغارون مهار شد | اقتصاد آنلاین

ریشهٔ واژهٔ آتش

آتش سرخببینید: آتش‌های مقدس زرتشتی

واژه آتَش (ātaš) در زبان پهلوی آتَخش (ātaxš) و در زبان اوستایی، آتَرش (ātarš) است. این واژه برگرفته از واژه اوستایی آتَر (ātar) و در زبان سنسکریت هوتش (هوت+اش) به معنی خورنده قربانی است. این واژه در پارسی میانه آتُر (ĀDUR یا ādar) و در فارسی امروزی آذر است.

آتش را در پارسی امروزی و در لهجه‌های گوناگون به شکل‌های آتش، آتیش، تش، آذیش، آذر، آگِر، آیِر، اَلُوو(در برخی مناطق خراسان) و… می‌گویند. آتیش که تلفظ آتش در لهجه تهرانی و برخی لهجه‌های دیگر است نیز در زبان پهلوی آدیشت یا آتیشت و پس‌تر در فارسی دری آذیش بوده‌است.[نیازمند منبع]در فارسی تاجیکستان نیز به آن ”اُتش”((otas̆)) و در کردی آور و آگر(به کردی: ئاور و ئاگر)و در زبان ترکی به آن اُت گفته می شود.

چیرگی بر آتش

چیرگی بر آتش یکی از نقاط عطف زندگی انسان بود که به مجموعه‌ای از تحولات انقلابی در زندگی آنان و تمایز آن‌ها از دیگر انسان‌سایان منجر شد. ساخت آتش به منظور گرما، پخت غذا و حفاظت صورت گرفت. پخت غذا باعث شد تا هضم و جویدن غذاها ساده‌تر شده و مقدار انرژی قابل دریافت از مواد غذایی افزایش بیابد که خود میزان زمانی را که انسان صرف پیدا کردن غذا می‌کرد، کاهش می‌داد. تعیین زمان دقیق تسلط انسان بر آتش کار ساده‌ای نیست. شواهدی از بر پا شدن آتش در بیش از یک تا یک و نیم میلیون سال پیش در آفریقای جنوبی و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار سال پیش در بین النهرین (خاور میانه) وجود دارد اما با توجه به روباز بودن این مناطق ممکن است این آتش‌ها محصول صاعقه و نه ساخت انسان باشند. در سال ۲۰۱۲ بقایای آتشی که حدود یک میلیون سال پیش افروخته شده بود یافته شد. این آتش در غار واندرورک در آفریقای جنوبی چیرگی گونه‌ای از انسان‌ها که به احتمال قوی انسان راست‌قامت ساخته شده بود. اما نخستین مدارک از وجود یک نظام پخت‌وپز غذا که شامل آتش، آتشدان و اجاق شود به حدود ۴۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

آتش در اسطوره‌ها شعله‌های آتش

در اساطیر باستان پرومتئوس آتش را از خدایان ربود و به انسان‌ها داد و به همین دلیل عقوبت سنگینی را به جان خرید تا آن جا که هر روز عقابی جگر او را می‌خورد. آتش نزد ملت‌های متمدن جهان باستان دارای ارج و احترام بسیار بوده‌است. در نزد هندوان پروردگار آتش آگنی نام داشت، یونانیان خدایگان آتش را «هستیا» (Hestia) الههٔ خانه و کاشانه می‌دانستند و رومیان، از آتش مقدس «وستا» (Vesta) به کمک باکره‌های وستایی در آرامگاهش در فوروم نگهبانی می‌کردند و چینیان، خدای آتش را «تسئووانگ» (Tsao Wang) می‌خواندند. ایزد آذر نیز در میان ایرانیان ستوده بود.

یهودیان به آتش توجهی ویژه دارند، زیرا که در باور ایشان ده فرمان با آتش فروفرستاده شد و یهوه خدای ایشان در کوه طور به مانند آتش به چشم موسی دیده شد. در تعبیر ایشان زبانه آتش زبان یهوه است. در بسیاری از ادیان و فرهنگ‌هایی که در آن‌ها قربانی کردن از جمله آیین‌های اصلی بوده، آتش نماد پاکی، پالایندگی یا ربوبیت است. البته در آیین مسیحیت آتش دوزخ از دیرباز در مقابل نور خدا و آسمان‌ها قرار داشته‌است. در قرآن از آتش جهنم و عذاب آتش یاد شده‌است و شیطان و جن از آتش بدون دود آفریده شده‌است.[نیازمند منبع]

آتش در ایران باستان

آتش یکی از عناصر چهارگانه‌ی مقدس در ایران باستان و در آیین مزدیسنی محسوب می‌شود که با آیین و مراسم خاصی در آتشکده‌ها از آن نگهداری می‌شده‌است. بنا بر روایاتی (شاهنامه و سایر منابع) هوشنگ از پادشاهان پیشدادی روزی در کوهستان ناگهان چشمش به ماری سیاه افتاد و پاره سنگی به سمت او پرتاب کرد. از برخورد آن با سنگی دیگر جرقه برجهید و آتش برافروخته شد. هوشنگ به همراهانش گفت که این جرقه فروغی ایزدی است و باید از آن پرستاری کرد. در فرهنگ ایران باستان آتش مردمان پاک را نمی‌سوزاند و داوری با آتش (ور) برای سنجش راست از دروغ از همین باور سرچشمه می‌گیرد. چنان‌که در داستان سیاوش برای آزمون پاکی، او می‌بایست از آتش می‌گذشت. هرودوت می‌نویسد که: ایرانیان به آتش به چشم یک ایزد می‌نگرند و هرگز آن را آلوده نمی‌کنند. حضور آتشدان در سنگ‌نگاره‌های آرامگاه داریوش و در نگاره‌های تخت جمشید و بر روی سکه‌ها نشان‌دهندهٔ نقش این عنصر در ایران باستان است.

آتش در دین زرتشت

ایرانیان به چهار آخشیج (عنصر) آب، باد، خاک و آتش توجه بسیار داشتند و آن‌ها را می‌ستودند. در این میان آتش بیش از سه دیگر این آخشیج‌ها در میان ایرانیان جای داشت، از اینرو دیگر ملت‌ها گمان برده‌اند که خدای اینان آتش است. فردوسی در شاهنامه دربارهٔ باورمندی ایرانیان باستان به آتش چنین می‌گوید:

نیا را همی بود آیین و کیشپرستیدن ایزدی بود پیش
نگویی که آتش‌پرستان بُدندپرستندهٔ پاک یزدان بُدند
بدان گَه بُدی آتش خوبرنگچو مر تازیان راست محراب سنگ

در باور زرتشتیان آذر به معنی آتش نماد اشا، راستی و پاکی اهورایی است. آتش تنها ماده‌ای است که آلودگی به خود نمی‌گیرد. در همه حال روبه‌بالا می‌رود. خود می‌سوزد و دیگران را گرما و نور می‌دهد. آتش یک آخشیج مینوی است که به سه آخشیج گیتوی دیگر، آب، هوا و خاک جان می‌بخشد. آتش آن‌چنان پاک و آسمانی است که آن را از گونه اندیشه و خرد می‌دانند و ارج می‌گذارند. آتش پاک و نور، نماد و شناسه دینی زرتشتیان است. هنگام نیایش بهدینان به‌سوی نور و روشنایی ایستاده و به پرستش اهورامزدای یکتا می‌پردازند. با نیایش آتش زندگی که در اوستا آن را با نیروی زیست همسو می‌دانیم، در گیتی به شناسایی و شناخت درست دست می‌یابیم. یک نکته مهم در اوستا آن است که هر انسان در هر زمانه و هر روز باید آتش زندگی را با خالص‌ترین عناصر روشن و فروزان نگاه دارند. چون آتش نشانه و نماد پاکی در روحانیت آدمی است، هرگاه می‌خواهند شعله‌ای بیفروزند باید از چوب خشک خوش‌بو که بی دود می‌سوزد استفاده کنند. یعنی هر روز آتش زندگی را با هوشیاری و نور پاک منشی روشن و استوار کنند. بدانیم که خواست جاودانگی زندگانی، رسیدن به نور و گوهر مزدا و یکی شدن با آن است.

در «یسنا، هات ۶۲» از آذر اهورایی با ویژگی‌هایی چون «برازنده نیایش»، «گشایش‌بخش» و «پناه‌بخش» یاد شده است و از او شادکامی، زندگی دراز، آسایش همگانی، کامروایی و روشنایی خواستار شده‌اند. پس اگر هریک از ما نور ایمان اهورایی را که از فراگیری علم و دانش و پایبندی به آن دست می‌آید، در خود افروخته داشته باشیم سرانجام آن آسایش آسان و فراوان، فرزانگی، افزونی، شیوایی زبان و هوشیاری روان و پس از آن خرد بزرگ، نیک و بی‌زیان و پس از آن دلیری، استواری، هوشیاری و بیداری، فرزندان برومند و کاردان، کشورداری و انجمن‌آرا، بالنده، نیک کردار، آزادی‌بخش و جوانمرد که خانه کشور را آباد می‌سازند خواهیم داشت که این همان ترجمه بخشی از یسنای ۶۲ (آتش نیایش) است.

بنابراین نور و روشنایی دارای اهمیت بسزایی است. در فرهنگ ایران، آتش یکی از پدیده‌های طبیعی ستودنی است چون گرمای زندگی را در کالبد دیگر پدیده‌های هستی جاری می‌سازد و با نور خود که نشانی از آذر اهورایی است جان‌ودل یاران اهورامزدا را روشنایی می‌بخشد تا اینکه اجدادمان در ایران باستان برای هریک از فروزه‌های اهورایی، امشاسپندان و ایزدانی قرار می‌دهند و جشن و شادی را برای هریک بنیاد می‌نهند. یکی از آن‌ها جشن‌های آتش است که دیرینگی آن به جشن‌های آریایی می‌رسد. آذر در اوستا «آتَر/ آتَرش» و در پهلوی «آتُر / آتَخش» و در فارسی امروز «آذر / آتش» است. آذر، ایزد نگاهبان آتش و فروزه اهورامزداست برای همین گاه او را در شمار امشاسپندان آورده‌اند. آفرینش آتش را که در همه وجود هستی جاری است به اردیبهشت پیوند می‌دهند. در کتاب پهلوی بندهش، در بخش آفرینش آمده است: «سه دیگر از مینویان اردیبهشت است. او از آفرینش چهانی، آتش را به خویش پذیرفت»

انواع آتش

به باور ایرانیان باستان انواع آتش بر ۷ نوع است:

  1. آتش عادی – که از سوختن انواع هیزم به وجود می‌آید و تولیدکننده نور و گرما و دود به صورت متداول خود است.
  2. آتش مقدس – که از سوختن چوب‌های خوشبو و مقدس تولید می‌گردد و از هر گونه آلودگی حتی تنفس انسان‌های همجوار مصون است. این آتش نباید هرگز خاموش شود.
  3. آتش ناپاک – که از سوختن انواع زباله‌ها و فضولات و اجساد تولید می‌ شود.
  4. آتش سبز – که در درون گیاهان به سوخت و ساز نباتی مشغول است. پس از مرگ گیاه (گیاه خشک) قابلیت سوختن همچنان در گیاه باقی است.
  5. آتش درون – که در درون موجودات زنده وجود دارد. ایشان را زنده نگه می‌دارد و موجب گرمای تن موجودات زنده است.
  6. آتش شیمیایی – که از فعل و انفعالات شیمیایی به وجود می‌آید و سوخت آن را ماده ای شیمیایی تشکیل می‌دهد.
  7. آتش اتم – که در نهاد هر ماده نهان است و همچنین به آتش خورشید نیز اشاره ای دارد.
  8. آتش آبی- که به نشانه‌ی آتش یخی دوستی چند عنصر
  9. آتش نوترونی – که از اجتماع نوترون در ستارگان نوترونی بوجود می آید و نوعی پلاسمای فشرده است.
جستارهای وابسته

+++


+++++

نور خورشید از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نور خورشید یا آفتاب گستره‌ای از موج است که شامل فرکانس‌های مرئی تا نامرئی در طیف امواج الکترومغناطیس است که به‌صورت انرژی با تابش نور سفید همراه است. نور خورشید از طیف کاملی از ذرات با دماهای متفاوت تابشی تشکیل یافته‌است که می‌تواند به رنگ‌های مختلف باشد. در قسمت‌های بالای جو، نور خورشید حدود ۳۰٪ شدیدتر است و دارای ۸٪ پرتو فرابنفش است. نگاره‌ای از پرتو نور خورشید از میان درختان بلند در جاده‌ایجنگلی در نزدیکی شهر بامبرگ، آلمان.

در سطح کره زمین، تابش نور خورشید به وسیله اتمسفر عبور می‌کند و فرکانس‌های متفاوت تری از آن بر زمین می‌تابد که به آن نور مرئی گفته می‌شود؛ که البته طیف‌های متفاوتی از تابش نور نامرئی برزمین نیز وجود دارد که ممکن است در طیف مرئی قرار گیرند و دیده شوند. سرعت نور، یک ثابت جهانی و دقیقاً برابر با ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است و بنابراین، حدود ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به سطح کره زمین برسد. پرتو فرابنفش موجود در نور خورشید، اثرات مثبت و منفی برای سلامتی به دنبال دارد زیرا از طرفی برای کلکلسیفرول یا سنتر ویتامین D مورد نیاز است و از طرف دیگر عاملی جهش‌زا است. نور خورشید همچنین یک عامل کلیدی در فتوسنتز است و این فرایندی است که به گیاهان و به‌طور کلی سایر جانداران خودپرورده برای سنتر کربوهیدرات‌ها و تولید انرژی کمک می‌کند.

توجه : اکثر مطالب مخصوصاً بخش بهداشت و سلامت این سایت از منابع خارجی تهیه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به متخصص مربوطه یا پزشک جهت تشخیص و درمان دانست . توصیه این است که کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند و در صورت تایید پزشک، از موارد ذکر شده در مقالات استفاده کنند. در غیر این صورت تمامی مسئولیت‌ها برعهده شخص کاربر خواهد بود. درنهایت شرکت پاک گلشن و وب‌سایت http://www.best100plus.net و کلیه سایت های این شرکت مسئولیت هرگونه استفاده از مطالب موجود در این وب سایت یا هر اقدامی که با تکیه بر مطالب این سایت صورت گرفته شده است را از خود سلب می‌کند.  اطلاعات بیشتر

Translate »