آموزش زبان ها

 جمع آوری و راهنمای بهترین روشها و متدهای برای بهتر و هوشمندانه آموختن، بیاد سپردن، بیاد آوردن و شنیدن،صحبت کردن، خواندن و نوشتن، فهمیدن، درک و ترجمه کردن، معنی و تعریف و تفسیر و استفاده کردن از بهترین و مهمترین ترین زبان های لازم در ایران و جهان
1+ زبان فارسی یا پارسی
2+ زبان انگیسی
3+ زبان عربی
4+ زبان هندی
5+ زبان روسی
6+ زبان آلمانی
7+ زبان فرانسوی
8+ زبان اسپانیائی
9+ زبان ترکی استامبولی
10+ زبان ترکی آذری
11+ ….
+++++++++

تلفن های موبایل یا گوشی های هوشمند و کامپیوترها با کتابها ، ویدئوهای، کلاسها، خدمات و محصولات آموزشئ مربوطه برای تلفن های موبایل یا گوشی های هوشمند و کامپیوترها

++++++

معرفی سه نرم افزار آموزش زبان های مختلف برای گوشی های هوشمند Ayaz Plus دانلود نرم افزارها از گوگل پلی و اپ استور

+++++

پایتخت فرهنگی در ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پایتخت فرهنگی در ایران اصطلاحی است که به حوزه‌های مهم فرهنگی در ایران اشاره می‌کند. شیراز، اصفهان از جمله شهرهای ایران است که برای دوره‌ای پایتخت فرهنگی نامگذاری شده‌است. معمولاً انتخاب پایتخت فرهنگی در ایران به عهده سازمان شهرداری یا مجلس شورای اسلامی است، اما گاهی رئیس‌جمهوری نیز در آن دخالت می‌نمایند.

مسجد وکیل
حافظیه
سعدیه
باغ ارم
بلوار شهید چمران در شیراز

محمدرضا شاه پهلوی به همراه فرح پهلوی و فرزندانشان (رضا، فرحناز و علیرضا) در فرودگاه شیراز

هتل بزرگ شیراز
باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود.

شیراز

نوشتار اصلی: شیرازنوشتار اصلی: فرهنگ در شیراز

شیراز
کلان‌شهر
بالا: حافظیه، سعدیه
وسط: از راست حمام وکیل، مسجد عتیق، باغ ارم، مسجد نصیرالملک
پایین: مسجد وکیل، ارگ کریم‌خان.نام‌های پیشین
تیرازیس، شهراز، شهر راز، شیرساز

بنا به نقش آفرینی بزرگانی از شیراز در حوزه شعر فارسی همچون حافظ و سعدی با آوازه جهانی و وصال و قاآنی و صورتگر و بزرگانی همچون ملاصدرا و سیبویه و گسترش و بقای آداب و رسوم ایرانی در این شهر و نزدیکی به پایتخت ایران باستان در دوران هخامنشیان و ساسانیان و مرکزیت این شهر در دوران آل بویه و زندیه با پادشاهی کریمخان زند به عنوان وکیل الرعایا، و استفاده از عنوان پایتخت فرهنگی برای اولین بار در ایران در این شهر و در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، این شهر یکی از پایتخت‌های فرهنگی در ایران شناخته شده‌است.

شیراز از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شیراز  یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان فارس در جنوب کشور است. جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، بالغ بر ۱٬۵۶۵٬۵۷۲ تن بوده، که این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومهٔ شهر به ۱٬۸۶۹٬۰۰۱ تن می‌رسد. شیراز پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر جنوب کشور به‌شمار می‌رود.

شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر، از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی (از رشته‌کوه‌های زاگرس) محدود شده‌است.
آب و هوا
میانگین دما در تیرماه (گرم‌ترین ماه سال) ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد، در دی‌ماه (سردترین ماه سال)، ۵ درجهٔ سانتی‌گراد، در فروردین‌ماه ۱۷ درجهٔ سانتی‌گراد و در مهرماه ۲۰ درجهٔ سانتی‌گراد می‌باشد و میانگین سالانهٔ دما ۱۸ درجهٔ سانتی‌گراد است. میزان بارندگی سالیانهٔ شهر شیراز ۳۳۷٫۸ میلی‌متر می‌باشد.

اصفهان نوشتار اصلی: اصفهان

این شهر در میان سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در قرن شانزدهم میلادی در میان حکومت صفویان هنگامی که برای دومین بار پایتخت ایران شد، رونق فراوانی گرفت. حتی امروزه نیز شهر مقدار زیادی از شکوه گذشته خود را حفظ کرده‌است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. اصفهان در سال ۲۰۰۶ به واسطه برگزاری نشستی با حضور وزرا یا سایر مسئولین فرهنگی کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد. در سالهای بعد، این عنوان بر همین اساس به شهرهای حلب، غزنی و باکو (۲۰۰۹) رسید.

++++

زبان فارسی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

Farsi.svg

فارسی یا پارسی  یک زبان ایرانی غربی از زیرگروه ایرانی شاخه هندوایرانی خانواده زبان‌های هندواروپایی است که بیشتر در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان گفتگو می‌شود. فارسی یک زبان چندکانونی و زبان رسمی ایران و تاجیکستان و افغانستان به‌شمار می‌رود. این زبان در ایران و افغانستان به الفبای فارسی، که از خط عربی ریشه گرفته، و در تاجیکستان و ازبکستان به الفبای تاجیکی، که از سیریلیک آمده، نوشته می‌شود. زبان فارسی در افغانستان به‌طور رسمی دری (از ۱۳۴۳ خورشیدی) و در تاجیکستان تاجیکی (از دوره شوروی) خوانده می‌شود.

زبان فارسی از زبان کهن‌تر پارسی میانه (یا پهلوی) آمده که آن نیز خود از پارسی باستان سرچشمه گرفته‌است. این دو زبان برخاسته از ناحیهٔ باستانی پارس (استان فارس امروزی در جنوب ایران) هستند. پارسی باستان زبان رسمی شاهنشاهی هخامنشی بود و نوادهٔ آن، پارسی میانه، به‌عنوان زبان رسمی و دینی شاهنشاهی ساسانی درآمد که در این دوران در دیگر سرزمین‌های ایرانی گسترش بسیاری یافت؛ به گونه‌ای که در خراسان جایگزین زبان‌های پارتی و بلخی شد و بخش‌های بزرگی از خوارزمی‌زبانان و سغدی‌زبانان در خوارزم و فرارود نیز فارسی‌زبان شدند. گویشی از پارسی میانه که با گذشت زمان فارسی دری نام گرفت، پس از اسلام به عنوان گویش معیار نوشتاری در خراسان پا گرفت و در سراسر ایران گسترده شد.

فارسی در طول تاریخ زبان فرهنگی و ارجمند امپراتوری‌های پرشماری در آسیای غربی، میانه و جنوبی بوده‌است. این زبان تأثیرات بزرگی را بر زبان‌های همسایه خویش، از جمله دیگر زبان‌های ایرانی، زبان‌های ترکی (به ویژه ازبکی و آذربایجانی)، ارمنی، گرجی و زبان‌های هندوآریایی (به ویژه اردو) گذاشته‌است. فارسی بر عربی نیز تأثیر گذاشته و از آن تأثیر پذیرفته‌است. این زبان حتی در میان کسانی که گویشور بومی آن نبوده‌اند، همانند ترکان عثمانی در امپراتوری عثمانی یا پشتون‌ها در افغانستان، برای دورانی زبان رسمی دیوان‌سالاری بوده‌است.

در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، زبان‌های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به‌شمار می‌آید که باستانی و دارای ادبیات پرباری باشد و همچنین در واپسین هزاره زندگانی خود دچار دگرگونی‌های اندکی شده باشد. فارسی از نظر آثار ادبی و شمار و گوناگونی واژگان و همچنین ضرب‌المثل‌ها یکی از غنی‌ترین و پرمایه‌ترین زبان‌های جهان است. از شناخته‌شده‌ترین آثار ادبیات فارسی می‌توان شاهنامه فردوسی، آثار مولوی، رباعیات خیام، پنج گنج نظامی، دیوان حافظ، منطق‌الطیر عطار نیشابوری و گلستان و بوستان سعدی را نام برد.

بر پایهٔ برآوردها، فارسی زبان ۷۰ میلیون تن در ایران، ۲۵ میلیون تن در افغانستان، ۹ میلیون تن در تاجیکستان و میان ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن در ازبکستان است. فارسی همچنین در بحرین، عراق، پاکستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر، روسیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، چین و هند نیز دارای گویشور بومی است. با توجه به رسمی بودن فارسی در ایران، افغانستان و تاجیکستان و تسلط گویشوران دیگر زبان‌ها بِدان به‌عنوان زبان دوم، روی‌هم‌رفته می‌توان شمار فارسی‌گویان جهان را بیش از ۱۲۰ میلیون تن برآورد کرد. فارسی همچنین پنجمین زبان پرکاربرد در محتوای وب است.

ایران
ایران بزرگ‌ترین کشور فارسی‌زبان جهان است. اتنولوگ جمعیت فارسی‌زبانان ایران در سال ۲۰۱۹ را ۷۰٬۴۰۰٬۰۰۰ نفر می‌داند که ۵۲٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر از آن ها گویشور بومی این زبان هستند. بر پایهٔ نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵ مرکز آمار ایران دربارهٔ ترکیب و چیدمان قومی و تباری مردم ایران، جمعیت و آمار فارسی‌زبان‌ها نزدیک ۷۳ تا ۷۵ درصد جمعیت ایران است. این آمار نشان می‌دهد که ۸۲ تا ۸۳ درصد مردم به «فارسی» سخن می‌گویند و ۸۶ درصد از آن‌ها تنها فارسی را می‌دانند.[۱۴۷]

طی پژوهشی که به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۹۱ انجام شد، فارسی‌زبانان بیشینه جمعیت را در ۱۳ استان تهران، البرز، اصفهان، یزد، سمنان، قم، بوشهر، فارس، مرکزی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی می‌سازند و در ۷ استان خوزستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، همدان، گلستان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان نیز اقلیت قابل توجهی به‌شمار می‌روند.

تهران بزرگ‌ترین شهر فارسی‌زبان جهان است و ۹۸ درصد تهرانی‌ها به زبان فارسی تسلط دارند. از ۱۰ شهر بزرگ و پرجمعیت فارسی‌زبان جهان، ۸ شهر تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، قم، اهواز و همدان در ایران قرار دارند و تنها شهرهای کابل و دوشنبه در خارج از این کشور واقع شده‌اند.

الفبای فارسی

رنمونه‌ای از خط نستعلیق اثر میرعمادنوشتار اصلی: الفبای فارسی

فارسی نوین در ایران و افغانستان به الفبای فارسی نوشته می‌شود که یک گونه اصلاح‌شده از الفبای عربی و دارای چند حرف اضافی است. حدود ۲۰۰ سال پس از حمله اعراب به ایران که در ایران بدان دو قرن سکوت می‌گویند، خط عربی جایگزین خط‌های پیشین فارسی شد. پیش از آن از خط پهلوی برای نوشتن پارسی میانه و از خط اوستایی (دین دبیره) برای نوشتن متون مذهبی، به‌ویژه برای اوستایی، استفاده می‌شد.[۲۷۳]

الفبای فارسی دارای ۳۲ حرف (۳۳ با در نظر گرفتن همزه است. برخی از واج‌های فارسی دارای دو یا چند حرف در نوشتار هستند؛ برای نمونه برای واج /ز/ چهار حرف ز، ذ، ض و ظ، برای واج /س/ سه حرف س، ص و ث، برای واج /ت/ دو حرف ت و ط و همچنین برای واج /ه/ دو حرف ه و ح وجود دارد. از سویی دیگر برای واکه‌های کوتاه در فارسی هیچ حرفی وجود ندارد و ناگزیر از حرکت‌ها برای نشان دادن آن‌ها استفاده می‌شود که این‌ها یادگیری فارسی را بیش از پیش دشوار می‌کنند. حروف الفبای فارسی به شرح زیر می‌باشند:

ا ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

ادبیات

جنگ نوذر و افراسیاب در شاهنامه؛ شاهنامه یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است.نوشتار اصلی: ادبیات فارسی

ادبیات فارسی شامل آثار گفتاری و نوشتاری به فارسی و یکی از کهن‌ترین ادبیات‌های جهان است. سن این ادبیات به دو و نیم هزاره می‌رسد. سرچشمه‌های آن در ایران بزرگ، شامل ایران، عراق، افغانستان، قفقاز، ترکیه و مناطقی از آسیای میانه (همچون تاجیکستان و ازبکستان) و جنوب آسیا قرار دارند که فارسی زبان بومی یا رسمی آن‌ها بوده‌است. برای نمونه، مولوی، یکی از محبوب‌ترین شاعران فارسی، در بلخ (در افغانستان امروزی) یا وخش (در تاجیکستان امروزی)زاده شد و در قونیه (در ترکیه امروزی) در گذشت.غزنویان مناطق بزرگی را در مرکز و جنوب آسیا فتح کردند و فارسی را به عنوان زبان درباری خود برگزیدند؛[ بنابراین ادبیات فارسی افزون بر ایران، متعلق به بین‌النهرین، جمهوری آذربایجان، و قفقاز، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، هند، تاجیکستان و دیگر بخش‌های آسیای میانه اشت.

ادبیات فارسی به عنوان یکی از ادبیات بزرگ بشریت توصیف شده‌است و گوته از آن به عنوان یکی از چهار رکن اصلی ادبیات جهان یاد می‌کند. ریشه ادبیات فارسی در آثار برجای مانده از پارسی میانه و باستان است که قدمت دومی به ۵۲۲ سال پیش از میلاد مسیح و سنگ‌نبشته بیستون بازمی‌گردد.[۲۹۸] بخش عمده ادبیات فارسی از دوران پس از حمله اعراب به ایران به جا مانده‌است. پس از قدرت‌گیری عباسیان (۷۵۰ م)، ایرانیان به کاتبان و دیوان‌سالاران خلافت تبدیل شدند و به نویسندگی و شاعری نیز روی آوردند. ادبیات فارسی نو به دلایل سیاسی در خراسان و فرارود پدیدار و شکوفا شد، چرا که نخستین دودمان‌های پسااسلامی همانند طاهریان و سامانیان در این مناطق مستقر بودند.

شاعران فارسی همانند فردوسی، سعدی، حافظ، عطار، نظامی، مولوی، و خیام در جهان شناخته شده و بر ادبیات بسیاری از کشورها تأثیر گذاشته‌اند. در میان چهره‌های شناخته‌شده ادبیات معاصر فارسی می‌توان به صادق هدایت، محمدعلی جمال‌زاده، هوشنگ گلشیری و جلال آل احمد در ادبیات داستانی و شهریار، نیمایوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری در شعر اشاره کرد.

شعر فارسی و نثر فارسی دو گونه اصلی در ادب فارسی هستند. شعر فارسی به صورت کنونی قدمتی بیش از ۱۱۰۰ سال دارد. این گونه شعر کاملاً موزون بوده و وزن آن بر پایهٔ ساختاری است که عروض (وزن شعر فارسی) نام دارد. در شعر فارسی به‌طور سنتی سه سبک اصلی ادبی خراسانی، عراقی و هندی وجود دارد. سبک شعر به مجموعه واژگان، طرز بیان، دستور زبان و نیز محتوا و درونمایه‌های شعری دوره‌های خاص تاریخی گفته می‌شود که در شعر شاعران همان دوره نمود پیدا کرده و آن را از شیوه شاعری پیشینیان و آیندگان متمایز می‌سازد.

نثر فارسی به چهار دسته مرسل (ساده)، مسجع (آهنگین)، مصنوع (متکلف) و محاوره‌ای (گفتاری) تقسیم می‌شود. چهارمقاله اثر نظامی عروضی سمرقندی و جوامع الحکایات و لوامع الروایات اثر محمد عوفی از پرآوازه‌ترین نثرهای فارسی هستند.[۳۰۶] قابوس‌نامه اثر عنصرالمعالی کیکاووس زیاری، سیاست‌نامه اثر خواجه نظام‌الملک طوسی و کلیله و دمنه اثر نصرالله منشی نیز از دیگر نثرهای شناخته‌شده فارسی هستند.

جایگاه

زبان فارسی با اینکه یکی از پایه‌های اصلی هویت ایرانی است و به عنوان زبان ملی و رسمی ایران شناخته شده‌است، ولی هویتی بسیار فراتر از فلات ایران دارد. فارسی از حدود سال ۱۰۰۰ میلادی تا ۱۸۰۰، زبان میانجی بخش بزرگی از غرب، مرکز و جنوب آسیا بود.

در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، زبان‌های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به‌شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزارهٔ عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد.  فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان نخست جهان است.دامنهٔ واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایرهٔ واژگان به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ واژگانی چون دهخدا (در ۱۸ جلد) یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود.

فارسی پس از عربی، زبان دوم جهان اسلام است و امروزه هم گروندگان به اسلام در چین و دیگر نقاط آسیا فارسی را به‌عنوان زبان دوم متن‌های اسلامی پس از عربی می‌آموزند. فارسی هم‌چنین جزو چند زبانی است که در بسیاری از دانشگاه‌های اصلی جهان به‌عنوان رشتهٔ تحصیلی در مقطع کارشناسی و بالاتر ارائه می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌ها نشریه‌هایی به فارسی یا دربارهٔ آن دارند. آموزش فارسی در ۳۴۰ دانشگاه جهان انجام می‌پذیرد.

امروزه بجز صدها شبکه رادیویی و تلویزیونی داخلی کشورهای فارسی‌زبان، بسیاری از رسانه‌های بزرگ جهان هم‌چون بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، یورونیوز، دویچه‌وله (صدای آلمان)، رادیو فرانسه، نشنال جیوگرفیک، صدای روسیه، رادیو اسرائیل، رادیو بین‌المللی چین و العربیه و غیره به زبان فارسی برنامه دارند.و ده‌ها کانال ماهواره‌ای و اینترنتی به پخش برنامه به زبان فارسی مشغولند، و فارسی از زبان‌های قابل انتخاب در گوگل، جی‌میل و بسیاری از دیگر ابزارهای ارتباطی است.

فارسی در ایران،افغانستان (به عنوان دری)،تاجیکستان (به عنوان تاجیکی) و در جمهوری داغستان در فدراسیون روسیه (به عنوان تاتی)[از وضعیت رسمی برخوردار است. تلاش‌هایی برای ثبت فارسی به عنوان هفتمین زبان رسمی سازمان ملل متحد انجام شده‌است.[۳۲۲][۳۲۳]

اثرگذاری‌ها

کشورهای دارای مکان‌هایی با ریشه نام فارسینوشتار اصلی: تأثیر زبان فارسی بر زبان‌های دیگر

فارسی بر زبان‌های بسیاری، به ویژه دیگر زبان‌های هندواروپایی همانند ارمنی، اردو، بنگالی و تا حد کمتری هندی؛ زبان‌های ترکی همانند ترکی عثمانی، جغتایی، تاتاری، ترکی استانبولی، ترکمنی، آذربایجانی، ازبکی، قرقیزی، قزاقی و قره‌چای-بالکاری؛ زبان‌های قفقاز همانند گرجی و تا حد کمتری آواری و لزگی زبان‌های آفروآسیایی همانند آرامی نو، عبری و عربی، به ویژه عربی بحرانی، خلیجی و عراقی؛ زبان‌های دراویدی همانند تامیلی، تلوگو و براهویی و همچنین زبان‌های آسترونزیایی همانند اندونزیایی و مالایی تأثیر گذاشته‌است. فارسی از راه ترکی عثمانی تأثیر واژگانی چشمگیری بر زبان‌های شرق اروپا همچون آلبانیایی، صربی، کرواتی، بلغاری و به ویژه بوسنیایی گذاشته‌است. حضور پررنگ وام‌واژگان فارسی را حتی تا زبان سواحلی در کنیا و تانزانیا نیز می‌توان یافت. شمار وام‌واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی ۸۱۱ واژه‌است.

نام بسیاری از شهرها و کشورهای جهان دارای ریشه فارسی است. در میان کشورها نام‌های بین‌المللی ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، پاکستان، ارمنستان، عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان، هند، چین و کرواسی دارای ریشه فارسی است. نام کشور تانزانیا نیز از ترکیب «تانگانیکا» و «زنگبار» می‌آید که دومی واژه‌ای فارسی و به معنی «ساحل سیاهان» (زنگ + بار) است. نام جمهوری‌های تاتارستان، داغستان و باشقیرستان در روسیه نیز دارای ریشه فارسی است. پسوند فارسی -آباد در نام بسیاری از شهرهای جهان از جمله اسلام‌آباد (پایتخت پاکستان)، عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان)، حیدرآباد (هند)، خرم‌آباد (ایران)، جلال‌آباد (افغانستان)، اگرآباد (بنگلادش) و فیض‌آباد (ترینیداد و توباگو) یافت می‌شود. واژه فارسی بندر نیز در نام شهرهای بسیاری در سراسر جهان از جمله بندر عباس (ایران)، بندر سری بگاوان (پایتخت برونئی)، بندر لامپونگ (اندونزی) و باند (ناحیه‌ای در شانگهای، چین) یافت می‌شود. در خارج از جغرافیای فارسی‌زبانان نام شهرهای بسیاری از جمله بغداد (پایتخت عراق)، باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان)، سارایوو (پایتخت بوسنی و هرزگووین)، موگادیشو (پایتخت سومالی)، آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان)، قیروان (تونس)، دربند (روسیه)، نووی پازار (صربستان) و پازارجیک (بلغارستان) دارای ریشه فارسی است

+++++

دستور زبان فارسی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دستور زبان نوشتار اصلی: دستور زبان فارسی

دستور زبان فارسی با دستور زبان‌های دیگر زبان‌های هندواروپایی همانندی‌های بسیاری دارد. این زبان در دوره میانه بسیاری از ویژگی‌های دستوری پیچیده خود را، از جمله جنس دستوری، از دست داد و امروزه فارسی نو از اندک زبان‌های هندواروپایی بدون ساختار جنسی به‌شمار می‌رود

اسم نوشتار اصلی: اسم‌های فارسی

اسم‌ها و ضمیرهای فارسی دارای جنس دستوری نیستند؛ گرچه در مواردی جنسیت معمولاً با تغییر کلمه متمایز می‌شود همانند مرغ و خروس. همه اسم‌ها در فارسی با پسوند -ها جمع می‌شوند که پس از اسم می‌آیند و شکل آن را تغییر نمی‌دهند. شکل‌های جمع پس از اعداد یا صفت‌های زیاد یا بسیاری پدیدار نمی‌شوند. -ها زمانی استفاده می‌شود که اسم معرفه باشد و پیش از آن عدد نباشد. در زبان ادبی، برای جمع اسم‌های جاندار از -ان (یا -گان، -یان و -وان) نیز استفاده می‌شود، ولی -ها در زبان گفتاری رایج‌تر است. اسم‌هایی که از عربی وام گرفته شده‌اند، معمولاً دارای یک شکل ویژه جمع هستند و با -ات یا به صورت مکسر می‌آیند؛ مثلاً کتاب/کتب. اسم‌های عربی نیز می‌توانند نشانه‌های جمع فارسی را بپذیرند. پرکاربردترین شکل جمع بستگی به خود واژه دارد.

ضمیر

ضمیر واژه‌ای است که جانشین اسم می‌شود. ضمایر فارسی دارای شش شخص هستند و به دو دسته گسسته و پیوسته تقسیم می‌شوند. فارسی یک زبان ضمیرانداز است و در آن جملات بدون نهاد هم‌معنی دارند و بنابراین استفاده از ضمیرهای شخصی اختیاری است.

شخصمفردجمع
گسستهپیوستهگسستهپیوسته
اولمنـَمماـِمان
دومتوـَتشماـِتان
سوماو/ویـَشآن‌ها/ایشانـِشان
  • در گویش‌های شمالی فارسی تاجیکستان برای ضمیر دوم شخص مفرد به تنهایی از «شما» و برای دوم شخص جمع از «شمایان» استفاده می‌شود.

صفت

صفت واژه‌ای است که به اسم افزوده می‌شود تا حالت یا چگونگی آن را بیان کند. اسمی که صفت آن را وصف می‌کند موصوف نام دارد. صفت‌ها در فارسی معمولاً با استفاده از ساختار نقش‌نمای اضافه پس از اسمی که توصیف می‌کنند، می‌آیند؛ گرچه در ساختار اسم مرکب، صفت‌ها مقدم بر اسم می‌آیند؛ همانند خوش‌بخت و سیاه‌چادر. صفت در شمار از موصوف پیروی نمی‌کند و همواره مفرد است.

در فارسی برای سنجش یک کس یا چیز با کس یا چیزی دیگر از صفت برتر با پسوند تَر و برای سنجش یک کس یا چیز با همه هم‌نوعان آن از صفت برترین با پسوند تَرین استفاده می‌شود. صفت‌های برتر پس از موصوف و صفت‌های برترین پیش از آن پدیدار می‌شوند. برای صفت‌های برتر واژه از کاربرد دارد.


++++

زبان‌های ایرانی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زبان‌های ایرانی (به انگلیسی: Iranian یا Iranic languages)، یکی از شاخه‌های زبان‌های هندوایرانی از خانواده بزرگ زبان‌های هندواروپایی است و توسط مردمان ایرانی تکلم می‌شود. زبان‌های ایرانی به چهار دوره پیشا ایرانی، ایرانی کهن، ایرانی میانه و ایرانی نو دسته‌بندی می‌شوند. منظور از اصطلاح زبان‌های ایرانی یا زبان‌های ایرانی‌تبار، گروهی از زبان‌ها است که همگی ریشه در یک زبان باستانی به نام زبان نیا-ایرانی داشته‌اند و به معنی زبان‌های مرتبط با واحد سیاسی کشور امروزی ایران نیست.

در این مورد بیشتر بخوا نید در ویکی پدیا

+++++

فارسی‌زبانان از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فارسی‌زبانان یا پارسی‌زبانان به بخشی از مردمان ایرانی که زبان فارسی زبان مادری‌شان است گفته می‌شود. در زبان‌های غربی به فارسی‌زبانان مردمان پارسی (Persian people) گفته می‌شود. در افغانستان واژهٔ پارسیوان برای فارسی‌زبانان آن کشور متداول است.
درمورد پارسی زبانان و یا مردمان پارسی زبان یا پرشین وزبان پرشین بیشتر بخوا نید در ویکی پدیا
قشه پراکندگی فارسی‌زبانان
کل جمعیت
۷۸ میلیون
مناطق با جمعیت چشمگیر
 ایران        ۴۹٬۳۱۲٬۲۰۰ (۵۷ درصد جمعیت کشور) – ۵۱٬۰۰۰٬۰۰۰ (۶۱ درصد جمعیت کشور)[
 افغانستان
        (تخمین‌های گوناگون)
۱۷٬۰۰۰٬۰۰۰ (۵۴ درصد جمعیت کشور) – ۱۹٬۰۰۰٬۰۰۰ (۵۸ درصد جمعیت کشور)[
 تاجیکستان۷٬۲۵۰٬۰۰۰ (۸۴ درصد جمعیت کشور)[
 ازبکستان
    (همچنین گفته شده)
۱٬۴۰۰٬۰۰۰
۸٬۰۰۰٬۰۰۰[۱۱]
[۱۲]
 پاکستان
    (همچنین گفته شده)
۱٬۳۷۷٬۰۰۰
۲٬۰۰۰٬۰۰۰[۱۳]
[۱۴][۱۵]
 روسیه۱۷۰٬۰۰۰[۱۶][۱۷]
 آلمان۲۰۰٬۰۰۰[۱۸][۱۹]
 قطر۱۶۰٬۰۰۰[۲۰]
 ایالات متحده آمریکا۷۴۳٬۰۰۰[
 قرقیزستان۴۷٬۵۰۰[۲۳]
 چین۴۱٬۰۲۸[۲۴]
 کانادا۱۷۳٬۷۶۰[۲۵][۲۶]
 امارات متحده عربی۴۰۰٬۰۰۰[۲۷]
 بریتانیا۲۷۵٬۰۰۰ + ۲۴٬۳۳۰[۲۸]
 اسرائیل۱۳۵٬۰۰۰[۲۹]
 فرانسه۶۲٬۰۰۰[۱۷]
 هند۶۰٬۰۰۰[۱۷]
 بحرین۴۸٬۰۰۰[۳۰]
 هلند۳۸٬۰۰۰[۱۷]
 عمان۲۵٬۰۰۰[۲۰]
 استرالیا۲۲٬۵۵۰ + ۱۹٬۲۰۰ هزاره[۳۱]
 یونان۲۰٬۰۰۰[۱۷]
 کویت۲۰٬۰۰۰[۱۷]
 کره جنوبی،
 ژاپن و
 فیلیپین
۵۰٬۰۰۰[۱۷]
 سوئد۱۵٬۰۰۰[۱۷]
 ترکیه۳۱٬۳۹۴[۳۲]
 نیوزیلند۱۰٬۰۰۰
 بلژیک۶٬۰۰۰[۱۷]
 نروژ۶٬۰۰۰[۱۷]
 ایتالیا۵٬۹۱۰[۳۳]
 آفریقای جنوبی۵٬۰۰۰[۱۷]
 فنلاند۲٬۰۰۰
زبان‌ها
زبان فارسی
دین
اسلام، مزدیسنا، مسیحیت، یهودیت، بهاییت، بی‌دینی و آتئیسم
قومیت‌های وابسته
لر، لک، کرد، آذری، مازندرانی، گیلک، تالش، اچمی، تات، ارمنی، بلوچ، تاجیک، هزاره

++++++

دستور زبان فارسی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادبرای کتاب‌های دستور زبان فارسی، .

دستور زبان فارسی یا دستور زبان پارسی دستور زبان زبان فارسی است که گویش‌های آن در ایران، افغانستان، ازبکستان (در سمرقند، بخارا و ولایت سرخان‌دریا) و تاجیکستان رایج هستند. دستور زبان فارسی با دستور زبان‌های دیگر زبان‌های هندواروپایی همانندی دارد. این زبان در دوره میانه بسیاری از ویژگی‌های دستوری پیچیده خود را، از جمله جنس دستوری، از دست داد و امروزه فارسی نو از اندک زبان‌های هندواروپایی بدون ساختار جنسی به‌شمار می‌رود.
بیشتر بخوا نید در ویکی پدیا
+++++


++++

+++++

+++++

زبان از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادبرای دیگر کاربردها،

کارکرد اصلی زبان، ایجاد ارتباط یعنی انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر است. هر سیستم ارتباطی بی‌همتایی (منحصربه‌فردی)، یک زبان نامیده می‌شود. اینکه دو سیستم را باید چه مقدار با هم تفاوت داشته باشند تا زبان‌های متفاوتی محسوب شوند، نمی‌توان به‌طور دقیق بیان کرد؛ اما به‌طور کلی اگر زبان دو نفر برای یکدیگر قابل فهم نباشد، دو زبان متفاوت محسوب می‌شوند. دانش مطالعه و بررسی زبان، زبان‌شناسی نامیده می‌شود.

زبان‌ها در گروه‌هایی به نام خانواده زبانی طبقه‌بندی می‌شوند. زبان‌هایی که در یک خانواده، قرار می‌گیرند، از یک زبان مشترک، ریشه گرفته‌اند. زبان‌های هندواروپایی پرگویش‌ورترین خانواده زبانی در جهان امروز است که زبان فارسی نیز به آن، تعلق دارد. خانواده‌های آفریقایی-آسیایی (شامل زبان‌های سامی)، زبان‌های چینی-تبتی و بانتو از دیگر خانواده‌های مهم زبانی هستند.

در سراسر جهان، دست‌کم ۷٬۱۰۲ زبان زنده، وجود دارد. در برخی از کشورها تعداد زبان‌های زنده، بیشتر از دیگر کشورها است. زبان چینی با ۱٬۳۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر گوینده، پرشمارترین زبان جهان است.

محتویات

تعریف دقیق‌تر

زبان مجموعه‌ای از نشانه‌های قراردادی‌ست که در امتداد یک بعد (زمان) برای انتقال پیام استفاده می‌شود. منظور از امتداد یک بعد این است که هر نشانه از پس نشانهٔ دیگری به نوبت می‌آید. مجموعهٔ نشانه‌ها در طول زمان مفهومی در ذهن انسان شکل می‌دهد. ویژگی‌ای که خاص زبان انسان (یا آنچه به‌طور اخص زبان می‌خوانیم) می‌باشد این است که کلامی را که به زبان خاص بیان شده‌است می‌توان دو بار تجزیه کرد. در تجزیهٔ بار نخست کلام را می‌توان به واحدهای معنایی کوچک‌تر—و به بیان دقیق‌تر از لحاظ معنایی بسیط—تجزیه کرد. به این واحدها تکواژ می‌گویند. در مرحلهٔ دوم هر تک‌واژ را می‌توان به واحدهای کوچک‌تر آوایی تقسیم کرد که از لحاظ کاربرد آوایی بسیط‌اند و از نظر معنایی فاقد معنا. به این جزءهای کوچک‌تر واج می‌گویند.[۲]

مثلاً جملهٔ «بَرگ سَبز است» را می‌توان در تجزیهٔ بار نخست به سه تک‌واژ «برگ»، «سبز» و «است» تجزیه کرد. هر کدام از این اجزا تنها یک معنی را در ذهن تداعی می‌کنند و با شکستن به اجزای کوچک‌تر فاقد معنی می‌شوند. پس به‌اصطلاح از لحاظ معنایی بسیط‌اند. در تجزیهٔ دوم این اجزا را می‌توان به واحدهای آوایی بسیط تقسیم کرد. مثلاً برگ را به چهار واحد (واج) ب، ــَـ ، ر و گ تجزیه کرد.

خاصیتی که زبان را از دیگر نظام‌های قراردادی برای انتقال پیام متمایز می‌کند همین خاصیت تجزیهٔ دوگانه‌است که تا حد واحدهای بدون معنا (و تکرار شونده) پیش می‌رود.

زبان انسان

بخش‌هایی از مغز که در پردازش زبان نقش دارند: ناحیه بروکا (آبی)، ناحیه ورنیکه (سبز)، Supramarginal gyrus (زرد)، Angular gyrus (نارنجی)، کورتکس شنوایی اولیه (صورتی)

انسان موجودی اجتماعی است و یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان برقراری ارتباط با همنوعان و ایجاد رابطه تفهیم و تفاهم است و زبان مهم‌ترین ابزار این ارتباط است.

زبان مجموعه‌ای از نشانه‌های قراردادی است که به‌وسیله آن مقصود خود را به دیگران می‌رسانیم در زبان‌شناسی به هر واژه یک نشانه می‌گویند. این نشانه‌ها صوتی یا نوشتاری یا اشاره‌ای هستند. بدین ترتیب زبان انسان به سه بخش تقسیم می‌شود (سه الگوی زبانی انسان):

  1. زبان گفتاری: زبانی است که نشانه‌های آن صوتی هستند و همه از آغاز زندگی با آن آشنا می‌شوند و هر زبان‌آموزی پیش از ورود به دبستان به خوبی از مهارت سخن گفتن برخوردار است.
  2. زبان نوشتاری: زبانی است که نشانه‌های آن خطی است. این زبان پس از زبان گفتاری آموزش داده می‌شود.
  3. زبان اشاره: زبانی است که نشانه‌های آن اشارهای است. این زبان بیشتر برای افراد ناشنوا آموزش داده می‌شود.

زبان بین‌المللی

زمانی رسید که مردم برای ارتباط با یکدیگر و انجام تجارت و خرید و فروش کالا به یک زبان واحد نیاز پیدا کردند و تصمیم گرفتند زبان انگلیسی را به عنوان زبان بین‌المللی معرفی کنند.

به خاطر نفوذ بریتانیا و آمریکا در دنیا تصمیم بر این شد که انگلیسی را زبان واحد انتخاب کنند؛ ولی در بررسی بیشتر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که از لحاظ ساختاری، زبان انگلیسی زبانی بسیار ساده است.

هم‌اکنون بسیاری از افراد در دنیا به زبان انگلیسی تسلط دارند و بسیاری هم در حال یادگیری این زبان هستند.

زبان‌هایی مانند زبان اسپرانتو مختصا برای ارتباط بین‌المللی طراحی شده‌اند. زبان اسپرانتو زبانی ساده، منطقی و بی‌طرف است.

بررسی زبان و زبان‌شناسی
بخش از مجموعه
زبان‌شناسی
طرح کلیتاریخشاخص
نهفتنزیرشاخه هااکتساب زبانی مردم‌شناسانه کاربردی رایانشی تحلیل گفتمان حقوقی تاریخی فرهنگ‌نویسی ریخت‌شناسی صرف-واج‌شناسی عصب‌شناسی زبان فلسفه زبان آواشناسی واج‌شناسی کاربردشناسی روان‌شناسی زبان معناشناسی اجتماعی نحو
نهفتننظریه های دستوریشناختی مدل-نظریه‌ای ساختاری وابستگی نقش‌گرا زایشی تصادفی
نهفتنموضوعاتمحافظه‌کاری زبانی توصیف زبانی ریشه‌شناسی زبان‌شناسی اینترنت زبان‌شناسی لاوندر انسان‌شناسی زبان‌شناختی فلسفه زبان‌شناسی خاستگاه زبان خاستگاه سخن دستور خط تجویزگرایی فراگیری زبان دوم ساخت‌گرایی
درگاه درگاه
نبو

نوشتار اصلی: زبان‌شناسی

دانش بررسی زبان به سده‌های پیش برمی‌گردد و کهن‌ترین نمونهٔ بررسی سامانمند زبان از هندوستان است. در آنجا شخصی به نام پانینی در سدهٔ ۵ پیش از میلاد به مطالعهٔ جامع و علمی زبان سانسکریت پرداخت و اصول استواری از زبانشناسی را بنیان نهاد. وی مفاهیمی مانند واج، تکواژ و غیره را سده‌های پیش‌تر از زبان‌شناسان غربی درک و توصیف کرد.

در خاورمیانه، سیبویه، زبان‌شناس برجستهٔ ایرانی، اواخر عمرش توصیفی جامع و زبان‌شناسانه از زبان عربی در شاهکار خود به نام (به عربی: «الكتاب في النحو») («دستورنامه») به دست داد. وی در این کتاب نظریهٔ آواشناسی و واج‌شناسی ویژه‌ای پدیدآورد.

در غرب، پیشرفت دانش ریاضیات و دیگر سیستم‌های مشخص در سدهٔ بیستم میلادی منجر به کوشش دانشوران در مطالعهٔ علمی زبان به عنوان یک «نشانهٔ معنائی» شد. این کوشش‌ها به پیدایش رشته‌ای از دانش به نام زبانشناسی انجامید که بنیان‌گذار آن فردینان دو سوسور است.

نوام چامسکی از زبان‌شناسانیست که نظریاتش انقلابی در این رشته به وجود آوردند. او معتقدست اصول و خصوصیات زبان در انسان ذاتی و «به‌طور ارثی برنامه‌ریزی شده» است و محیط پیرامون کودک تنها نقش محرک را برای یادگیری زبان مادری ایفا می‌کند. کودک مجموعهٔ محدودی از اطلاعات را از محیط زبانی خویش می‌گیرد و خود قادرست ترکیبات جدیدی بسازد. نظریه‌پردازان پیش‌تر معتقد بودند زبان مادری تنها از راه شنیدن گفتار اطرافیان و به صورت اکتسابی وارد مغز کودک می‌شود.[۳]

زبان بدن

نوشتار اصلی: زبان بدن

به انتقال پیام‌های غیر زبانی میان افراد که توسط اعضای بدن و حرکات صورت انجام می‌گیرد زبان بدن (Body language) می‌گویند.

زبان‌های مرده و منقرض‌شده

بر اساس برخی از تعاریف، زبان منقرض‌شده به زبانی گفته می‌شود که دیگر هیچ گویشوری ندارد، درحالی‌که زبان مرده زبانیست که دیگر کسی آن را به عنوان زبان اصلی خود صحبت نمی‌کند.

زبان براساس نظریهٔ مجموعه‌ها

مقالهٔ اصلی: زبان‌های صوری

در تئوری محاسبات زبان به یک مجموعهٔ رشته‌ها بر روی یک الفبا گفته می‌شود. منظور از الفبا مجموعه‌ای از نمادهای زبانست، و عبارت «یک رشته بر روی الفبا» به یک توالی متناهی از سمبل‌های الفبا اشاره دارد.

زبان‌های فراساخته

برخی از افراد یا گروه‌ها، به خاطر دلایل شخصی، کاربردی، ایدئولوژیکی یا برای آزمایش، زبان‌های فراساخته (مصنوعی) خود را پدیدآورده‌اند. زبان‌های کمکی فرامرزی (بین‌المللی) اغلب زبان‌های فراساخته‌ای هستند که سعی شده‌است ساده‌تر از زبان‌های طبیعی باشند. سایر زبان‌های فراساخته به گونه‌ای ایجاد شده‌اند که منطقی‌تر از زبان‌های طبیعی باشند؛ از نمونه‌های مشهور این زبان‌ها زبان لژبن (Lojban) است.

برخی از نویسندگان، از جمله تالکین با هدف‌هایی چون ادبیات، هنر یا دلایل شخصی زبان‌های تفننی آفریده‌اند. در سال‌های اخیر طرفداران مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا زبان نژاد کلینگان (Klingon)، که دارای دستور زبان و واژگان ویژه خود است را گسترش داده‌اند.

زبان اسپرانتو نیز زبانی علمی یا فراساخته است. این زبان توسط لودویک لازاروس زامنهوف ساخته شد. اسپرانتو به علت ساختار علمی و آسان خود مورد توجه متفکران و دانشمندان با ملیّت‌های گوناگون قرار گرفته و به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۵۴ (میلادی) به اتفاق آرا آن را به عنوان زبان بین‌المللی و بی‌طرف به رسمیت شناخت و آموزش اسپرانتو را به تمامی کشورهای عضو خود توصیه کرد.

جستارهای وابسته

++++++

زبان فارسی از ویکی‌گفتاورد

زبان فارسی یکی از زبان‌های هندواروپایی در شاخهٔ زبان‌های ایرانی جنوب غربی است که در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان به آن سخن می‌گویند.
«زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

+++++

نقش زبان فارسی در یکپارچگی و وحدت ملی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده مرتضی فلاح 

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد

چکیده

ایران به دلیل موقعیت خاص طبیعی و جغرافیایی و سیاسی خود، از سپیده دمان تاریخ تاکنون، حوادث پرشماری را از سر گذرانده است. آنچه البته این کشور دیرینه سال را در برابر هجومها و ایلغارهای گسترده همچنان پا برجا نگه داشته، هویت ملی و ایرانی آن بوده است؛ هویتی که در قالب زبان پارسی بالیده و خود را نموده است. این زبان چه در آن روزگارانی که کورش و داریوش بدان سخن می گفتند و اعلامیه ها و منشورها و فرمانهای خویش را بر پیشانی صخره‌ها و ستونها حک می‌کردند و چه آن زمان که فردوسی بزرگ، حماسه سترگ خود را با آن می‌سرود تا ریشه‌ها و علایق ملی و فرهنگی را با آن نیرو بخشد و خودشناسی و خود باوری را به ایرانیان نشان دهد، چه هنگامی که مولوی، آفریننده بزرگ ادب عرفانی ایران و جهان آثار خود را با آن سرود، تا اصالت دینی و عرفانی را به مردم بیاموزد و چه هنگامی که سعدی و حافظ شیراز ماندگارترین آثار ادبی خود را با آن نوشتند، همیشه و همواره نقش اصلی و ویژه‌ای در پایداری و حیات قوم ایرانی و وحدت ملی بازی کرده و می‌کند. در حقیقت زبان فارسی همیشه چون حلقه‌ای مرئی و نامرئی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ و اکنون نیز همچنان عامل اصلی وحدت ملی ایرانیان است. در این مقاله به نقش شعر شاعران بزرگ زبان فارسی- که گاه زبان مادری آنان نیز غیرفارسی است- در حفظ و حراست از این میراث پرارج و ماندگار و تلاش آنان برای پاسداشت هویت ایرانی و زبان فارسی اشاراتی خواهیم نمود.

++++

یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان (28 راهکار) – فرازبان Fara Zaban
28 روش یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان در این ویدیوی آموزش زبان انگلیسی از گروه فرازبان می خواهیم در مورد بهترین روش های یاد گیری انگلیسی و برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی بپردازیم. آیا نرم افزار یادگیری زبان انگلیسی خوب است؟ در آموزش زبان انگلیسی مکالمه رو چطور یاد بگیریم؟ آموزش زبان انگلیسی از صفر ممکنه؟ و 28 راهنمایی مهم برای یادگیری زبان انگلیسی پس با ما همراه باشی
صحیح ترین روش یادگیری زبان های خارجه – Best method of learning languages Miel Know
در این کلیپ ما بهترین روش های یادگیری زبان های خارجه رو به صورت ساده برای افراد مختلف براتون توضیح میدیم
پنج قانون طلایی برای یادگیری هر زبان جدید – ویو Shirfahm چگونه یک زبان جدید یاد بگیریم و بهمون خوش بگذره؟
یادگیری 500 واژه در 7 ساعت Reza Nemati
علیرضا نعمتی مدرس خلاق دوره های یادگیری زبان انگلیسی همایش اسفندماه 92 سالن 1000 نفره دانشگاه پیام نور بیرجند
چگونه مي شود به مطالعه علاقمند شد secrets2needs

+++++

زبان انگلیسی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
{{{mapalt}}}
  کشورهای آنگلوسفر و کشورهای  زبان رسمی
عدادی واژه‌نامهٔ انگلیسی

انگلیسی (از فرانسوی: Anglais‎) (به انگلیسی: English، تلفظ: /ˈɪŋɡlɪʃ/) یکی از زبان‌های هندواروپایی از شاخهٔ زبان‌های ژرمنی غربی است که اولین بار در انگلستان در عهد آنگلوساکسون‌ها مورد استفاده قرار گرفت و انگلیسی باستان شکل گرفت. بعدها پس از تهاجم سزار به بریتانیا و سپس حمله نرمن‌ها به انگلستان، انگلیسی میانه شکل گرفت و بعدها با تبدیل انگلستان به پادشاهی متحد و سپس امپراتوری بریتانیا، توسط مستعمره‌سازی در نقاط و قاره‌های گوناگون و تشکیل بزرگترین امپراتوری جهان، و سپس دستاوردهای ایالات متحده آمریکا در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ویژگی سادگی دستور زبانش موجب شد تا در نهایت، انگلیسی نو به یک زبان میانجی در جهان تبدیل شود.

انگلیسی در انگلستان و جنوب شرقی اسکاتلند تکامل یافت. از دیگر زبان‌های ژرمنی می‌توان به آلمانی، هلندی، دانمارکی، سوئدی و نروژی اشاره کرد. امروزه نزدیک به نیمی از مجموعه واژگان و دستور زبان انگلیسی از زبان‌های ژرمنی و نیمی دیگر را وام‌واژه تشکیل می‌دهد که بیشتر آن‌ها از زبان‌های لاتین، فرانسوی، بخشی از یونانی و دیگر زبان‌ها وارد انگلیسی شده‌اند. انگلیسی باستان شباهت بسیار زیادی به آلمانی باستان داشت؛ چون انگلیسی‌زبان‌ها، بیشتر، از ژرمن‌ها بودند که از آلمان وارد بریتانیا شدند و به نوعی زبان آلمانی را می‌توان مادر زبان انگلیسی دانست. به دلیل نقش و نیروی بالای بریتانیا در گستره‌های نیروی نظامی، اقتصاد، علم، سیاست و فرهنگ بر جهان پس از قرن هجدهم و مخصوصاً ایالات متحده آمریکا از سدهٔ بیستم میلادی به این سو، زبان انگلیسی در سطح جهان گسترش یافته و به عنوان زبان بین‌المللی، زبان‌مادری، زبان دوم، زبان خارجه و زبان میانجی در بسیاری از کشورهای جهان کاربرد پیدا کرده‌است.

تأثیر لاتین و لاتین نو (بیشتر فرانسوی و ایتالیایی) در واژگان زبان انگلیسی به ۵۸٪ درصد می‌رسد.

انگلیسی به عنوان زبان مادری در کشورهای آنگلوسفر (انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند) و ایرلند، آفریقای جنوبی، غنا، نیجریه، زیمبابوِی، باتسوانا و بسیاری کشورهای دیگر کاربرد دارد. همچنین زبان دوم برخی کشورها مانند هند، پاکستان، قطر، بحرین، سودان و غیره است. انگلیسی پرتکلم و شناخته‌ترین زبان جهان است اما برپایه کشورهای زبان مادری امروزه از نظر تعداد گویشوَر، پس از زبان‌های چینی و اسپانیایی، سومین زبان جهان است. تعداد کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است امروزه بیش از ۳۸۰ میلیون نفر است. انگلیسی در بسیاری از کشورها زبان میانجی است و مهم‌ترین زبان دنیا در زمینه‌های سیاست، اقتصاد، صنعت، فرهنگ و علم در روابط بین‌الملل به‌شمار می‌آید. این زبان جزو زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد است و نظام آموزشی بیش‌تر کشورها مشغول به تدریس آن هستند

انگلیسی امروزی

نوشتار اصلی: انگلیسی نو

انگلیسی نو با تجدیدنظر اساسی در دستگاه واژگانی و دستوری خود به زبانی بسیار ساده‌تر از نظر دستوری بدل شده و به سبب وام‌گیری بی‌حد و مرز از واژگان لاتینی و فرانسه و سپس یونانی، بخش عمده‌ای از واژگان کهن آنگلوساکسون خود از ریشهٔ ژرمنی را وانهاده و بر روی هم نسبت به زبان آلمانی، از همه جهت (آوایی، واژگانی، دستوری) چهرهٔ دیگری یافته‌است. در انگلیسی نو نه تنها اسم، که فعل و حرف و نیز بخش عمدهٔ حالت‌های صرفی خود را از دست داده‌اند و از یک زبان صرفی ترکیب‌گر به زبانی در اساس تحلیلی بدل شده‌است

نقشهٔ کشورهایی که انگلیسی زبان رسمی یا غالب آن‌ها است.

تأثیر زبان انگلیسی بر دیگر زبان‌ها

زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، چینی و عربی بیشترین و پر استفاده‌ترین زبان‌های جهان هستند که همگی آنها تحت نفوذ گسترده و غیرقابل انکار وام‌واژه‌های بسیاری از زبان انگلیسی هستند. واژه‌های زیادی از زبان انگلیسی به تمامی زبان‌های جهان راه یافته‌است. واژه‌های زیادی هر سال به زبان انگلیسی اضافه می‌شوند و استفاده از انگلیسی در رسانه‌ها و مشاغل رو به افزایش است.

همچنین واژه‌های بسیار زیادی از زبان انگلیسی در فارسی وجود دارد. «فهرست وام‌واژه‌های انگلیسی در فارسی»

مقالات انگلیسی

درصد وبگاههای اینترنتی از زبان‌هاویکی‌پدیاهای مختلف دربرابر ویکی‌پدیای انگلیسی – آمار سال ۲۰۱۹

یکی از خصوصیات زبان بین‌المللی انگلیسی وجود مقالات و کتاب‌های علمی بسیار زیادش است. بسیاری از مقالات به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند و بعد به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شوند. همچنین بزرگترین دانشنامه در جهان ویکی‌پدیای انگلیسی با ۶٬۲۸۳٬۴۴۹ مقاله است.

معتبرترین دانشگاه‌های جهان

نوشتار اصلی: رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان

زبان انگلیسی نقش بسیار برجسته‌ای در آموزش را ایفا می‌کند. اکثر دانشگاه‌های معتبر جهان در کشورهای ایالات متحده و انگلستان قرار دارند.

بزرگترین کتابخانه‌های جهان

نوشتار اصلی: فهرست بزرگترین کتابخانه‌ها

اکثر کتابخانه‌های بزرگ جهان، در کشورهای ایالات متحده و انگلستان قرار دارند که کتاب‌های موجود، به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند.

انگلیسی در علوم مختلف

ریاضی نوشتار اصلی: ریاضی

نوشتن اعداد در ریاضی براساس الفبای لاتین از چپ به راست صورت می‌گیرد. همچنین تمامی نامگذاری‌ها برای متغیرها از الفبای انگلیسی استفاده می‌شود.

علوم رایانه نوشتار اصلی: علوم رایانه

شامل علوم مختلف پیرامون رایانه‌ها است. زبان انگلیسی به عنوان زبان پیشفرض (default) در سیستم عامل‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی، موتورهای بازی‌سازی، وبگاه‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها است و اکثر منابع بروز نیز به زبان انگلیسی انتشار میابند و بعد وارد زبان‌های دیگر می‌شوند. همچنین اکثر کارآفرینان و برنامه نویسان مطرح جهان، از کشورهای آنگلوسفر بوده یا بعنوان زبان دوم، به زبان انگلیسی مسلط اند. اکثر شرکت‌های مهم علوم رایانه در کشور ایالات متحده هستند و مبنای زبان آنها، انگلیسی است. حتی شرکت‌هایی در کشورهای غیرانگلیسی زبان نیز، برند تجاری و محصول خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. همچنین اکثر دوره‌ها، وبگاه‌های آموزشی و تالارهای گفتگو قدرتمند در زمینه آموزش علوم مختلف رایانه، به زبان انگلیسی اند. منابع آموزشی فارسی، حجم بسیار کمی نسبت به زبان انگلیسی دارند. اکثر ویدئوهای مربوط به علوم رایانه در وبگاه یوتیوب، توسط یوتیوبرهای هندی با لهجه انگلیسی هندی تولید می‌شوند. همچنین در آمار تعداد بازدیدها و دنبال کنندگان یوتیوب برپایه کشورها، هند بعداز ایالات متحده؛ جایگاه دوم را داراست.

اقتصاد نوشتار اصلی: اقتصاد

اقتصاد در قرن بیست و یکم بشدت در هم تنیده شده و بازارهای چندملیتی بوجود آمده‌اند. اکثر برندها و محصولات، از زبان انگلیسی پیروی می‌کنند تا محصولاتشان جنبه جهانی داشته باشد. برندهای زیادی از زبان انگلیسی در نام تجاری استفاده می‌کنند. محصولات مختلف بیشماری دارای توضیحاتی به زبان انگلیسی هستند تا بتوانند با هر مشتری فارغ از مرزهای زبانی، ارتباط برقرار کنند.

سیاست نوشتار اصلی: سیاست

سیاستمداران کشورهای دموکراتیک در جهان برای داشتن دیپلماسی با کشورهای مختلف، به زبان انگلیسی مسلط هستند.[۶۷][۶۸]

ستاره‌شناسی نوشتار اصلی: اخترشناسی

به علت پیشرفت‌های ایالات متحده و کانادا در ستاره‌شناسی، منابع متعددی به زبان انگلیسی در ستاره‌شناسی وجود دارد. شرکت‌های ناسا، اسپیس ایکس، بلو ارجین، بوئینگ، اداره ملی اقیانوسی و جوی، آژانس فضایی کانادا و لاکهید مارتین پایگاه‌های قدرتمندی در توسعه علم ستاره‌شناسی هستند.

زبان انگلیسی در ایران

زبان انگلیسی در ایران ابتدا در دوران پهلوی مورد توجه قرار گرفت. محمدرضا شاه به عنوان پادشاه ایران؛ به زبان انگلیسی نیز مسلط بود. کشور ایران در طول سالهای پس از انقلاب با پذیرفتن اهمیت دانش زبان انگلیسی در توسعه، آموزش زبان دوم را از سنین پایه در مدارس آغاز کرده‌است و هم‌اکنون از مقطع متوسطه اول تا پایان تحصیلات دانشگاهی زبان انگلیسی در کلاس‌ها تدریس می‌شود. در آموزش پرورش جمهوری اسلامی ایران، زبان انگلیسی نیز در برنامه‌های درسی دانش‌آموزان قرار گرفته‌است. اما میزان بهره‌وری آن در مقابل میزان نیاز دانش‌آموزان یکسان نبوده‌است. خبرهایی از کمیسیون فرهنگی جمهوری اسلامی منتشر شده‌است که زبان بین‌المللی انگلیسی یک مشکل فرهنگی-اسلامی است و باید از مدارس دولتی ایران حذف شوند و آموزش زبان باید توسط کلاس‌های زبان باشد. این در حالی است که کشورهای عقب‌تر از ایران از نظر علمی و اقتصادی، مهارت گفتاری و نوشتاری زبان انگلیسی توسعه یافته تر دارند و در آموزش این زبان به پیشرفت دست یافته‌اند. با پیشرفت فناوری هنوز هم توان مردم ایرانی را به آن حد نرسانده که برای پیشرفت در کار و زندگی بتوانند از مهارت گفتاری و نوشتاری زبان انگلیسی بهره گیرند.

در این مورد بیشتر بخوا نید در ویکی پدیا

خیلی پیشرفته  پیشرفته  متوسط  ضعیف  خیلی ضعیف

  

+++++

آموزش زبان انگلیسی : چطور زبان انگلیسی را یاد بگیریم | چطور انگلیسی یاد بگیریم Fara Zaban
آموزش زبان انگلیسی : چطور زبان انگلیسی را یاد بگیریم یا چطور انگلیسی یاد بگیریم انگلیسی با میسا در این درس آموزش زبان انگلیسی به فارسی در مورد این موضوع صحبت می کنیم که چطور میتوانیم انگلیسی را سریع یاد بگیریم و یا آموزش سریع انگلیسی چگونه است؟ آیا روشی برای یادگیری سریع زبان انگلیسی وجود دارد؟ اصلا یادگیری سریع زبان ممکن است؟ چطور یادگیری سریع مکالمه زبان انگلیسی امکان پذیر می شود؟ بهترین روش یادگیری سریع زبان انگلیسی چیست؟ سریع ترین راه یادگیری زبان انگلیسی کدام است؟ آموزش سریع زبان انگلیسی با چه روشی ممکن است؟ آیا آموزش مکالمه زبان انگلیسی به راحتی امکان پذیر است؟ آموزش تصویری زبان انگلیسی چقدر مفید می باشد؟ آیا آموزش زبان انگلیسی در خانه شدنی است؟ آموزش آنلاین زبان انگلیسی چه فواید و ضررهایی دارد؟ آموزش زبان انگلیسی از صفر آیا انجام شدنی است؟
900 کلمه انگلیسی پرکاربرد با معنی (A1) Fara Zaban
900 کلمه انگلیسی پرکاربرد با معنی سطح مقدماتی (A1) در این درس آموزش زبان انگلیسی از گروه فرازبان به لغات روزمره انگلیسی سطح A1 می پردازیم. در این درس 900 لغت پرکاربرد انگلیسی همراه با تلفظ و معنی به شما آموزش داده می شود. بسیاری از زبان آموزان علاقه به یادگیری لغات انگلیسی به فارسی دارند که برای سطوح مبتدی و مقدماتی قطعا تسلط ابتدایی بر معنی لغات انگلیسی به فارسی می تواند به آنها کمک شایانی بکند. از انجایی که تعداد این کلمات انگلیسی بسیار زیاد بود ما در این درس از ارائه مثال برای هر جمله خود داری نموده ایم اما اکیدا به شما توصیه می کنیم که برای یادگیری کلمات سخت انگلیسی و یا حتی هر کلمه انگلیسی حتما یک جمله مثال به خاطر بسپارید تا بتوانید نقش تمامی لغات پرکاربرد انگلیسی را همراه با تلفظ و گرامر فرا بگیرید
اسامی میوه ها به انگلیسی با تصویر | انواع سبزیجات به زبان انگلیسی با تلفظ Fara Zaban
اسامی میوه ها به انگلیسی با تصویر | انواع سبزیجات به زبان انگلیسی با تلفظ در این درس آموزش زبان انگلیسی از گروه فرازبان به بررسی و آموزش اسامی میوه ها به انگلیسی همراه با تلفظ و همچنین سبزیجات معطر به انگلیسی و اسامی مانند: میوه ازگیل به انگلیسی ، شلیل به انگلیسی ، سیب گلاب به انگلیسی ، سبزی تره به انگلیسی و مواردی از این دست می پردازیم. شاید دوست داشته باشید مواردی مانند ترجمه سبزی شوید به انگلیسی یا سبزی خوردن به انگلیسی را بدانید. ما سعی کرده ایم تمام این موارد را پوشش بدهیم.
بیان تقویم میلادی و نحوه بیان تاریخ به انگلیسی | فصل های سال به انگلیسی | ماه ها به انگلیسی
Fara Zaban بیان تقویم میلادی و نحوه بیان تاریخ به انگلیسی – فصل های سال به انگلیسی – ماه ها به انگلیسی در این درس آموزش زبان انگلیسی در گروه فرا زبان با موضوع طریقه نوشتن تاریخ میلادی به عدد و تاریخ به انگلیسی و همچنین اسامی ماه های سال و فصل ها به انگلیسی همراه شما زبان آموزان گرامی هستیم. معمولا سوال در مورد تاریخ تولد به انگلیسی و یا بیان تقویم میلادی به انگلیسی و همچنین ماه تولد به انگلیسی جزء موارد پرکاربرد در مکالمات روزمره انگلیسی می باشد. اینکه بدانید نحوه بیان تاریخ به انگلیسی چگونه است و ماه های سال به انگلیسی با تلفظ صحیحشان چگونه هستند تاثییر زیادی بر محارت های گفتاری شما می گذارند. در این درس ما کوشیده ایم به این موارد به طور کامل پاسخ بدهیم.
عداد انگلیسی | اعداد بزرگ در انگلیسی | اعداد ترتیبی انگلیسی | اعداد انگلیسی از 1 تا 1000 به حروف Fara Zaban
اعداد به انگلیسی – اعداد بزرگ در انگلیسی – اعداد ترتیبی انگلیسی در این درس آموزش زبان انگلیسی از گروه فرازبان به اعداد انگلیسی از 1 تا 1000 به حروف و تلفظ می پردازیم و اینکه طرز صحیح نوشتن اعداد انگلیسی و یا هزار به انگلیسی و … چگونه است. نحوه خواندن عدد در انگلیسی اهمیت دارد و جز یکی از بخش های مهم هست که هر زبان آموزی باید با آن آشنا باشد. مثلا اینکه اعداد شمارشی در انگلیسی و یا مثلا دومین به انگلیسی چه می شود بسیار مهم است. هر زبان آموزی باید با نوشتن اعداد انگلیسی به حروف آشنا باشد و بتواند هر عددی را راحت بخواند . ما در این ویدیو اعداد در زبان انگلیسی سعی کرده ایم این موضوع را به طور کامل پوشش بدهیم.
اصطلاحات مربوط به پول در زبان انگلیسی (از مبتدی تا پیشرفته)-فرازبان Fara Zaban
اصطلاحات مربوط به پول در زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته در این درس آموزش زبان انگلیسی به بررسی کامل لغات انگلیسی در مورد پول و اصطلاحات انگلیسی و مکالمات کاربردی پول در انگلیسی می پردازیم. قطعا همه افراد در مکالمات روزمره انگلیسی خود مجبورند تا جملات و اصطلاحات انگلیسی در مورد پول Money را بکار ببرند لذا تسلط داشتن بر این دسته از لغات و مکالمات از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. ما در این درس سعی کرده ایم لغات روزمره انگلیسی در مورد پول را به طور کامل پوشش بدهیم و سعی کنیم جملات پرکاربرد انگلیسی با ترجمه در مورد این بخش مهم از لغات و اصطلاح های انگلیسی را برای شما بطور کامل پوشش بدهیم
مکالمه زبان انگلیسی | مکالمه انگلیسی در مطب دکتر برای سلامتی و بیماری – درس نهم Fara Zaban
مکالمه زبان انگلیسی – مکالمه انگلیسی در مطب دکتر برای سلامتی و بیماری در این درس آموزش زبان انگلیسی از گروه فرازبان به آموزش مکالمه انگلیسی بین دو فرد در زمینه انواع بیماری ها و سلامتی می پردازیم. در مجموعه دروس Let’s talk about ما سعی داریم تا مکالمه زبان انگلیسی ساده را با روشی ابتکاری و راحت و با دروس چارت بندی شده و عالی آموزش بدهیم تا به کمک این دروس بتوانید با تمرین بیشتر بر مهارت اسپیکینگ مسلط شوید متن مکالمه انگلیسی به صورت فایل پی دی اف در کانال تلگرام فرازبان موجود است دروس مکالمه انگلیسی مرتبط
2000 Words Every Persian Beginner Must Know Learn Persian with PersianPod101.com
This is the best video to get started with the Persian language!
500 Most Common Farsi Expressions and Phrases Reza Nazari

+++++

نظر کسی که بیش از 10 زبان میداند در مورد زبان فارسی یا پارسی ( این برنامه به انگلیسی است )
The Persian Language and What Makes It Fascinating In this video I talk about the Persian language (Farsi, Dari, Tajik) and what`s fascinating about it. Persian
often lives in the shadow of Arabic, but Persian is a major language in its own right. For lots of great Persian lessons for students of all levels, visit Persian
Pod101: https://langfocus.com/persianpod.
نظر کسی که بیش از 10 زبان میداند در مورد زبان فارسی یا پارسی ( این برنامه به انگلیسی است )
The Persian Language IN DEPTH Langfocus
This video is all about the Persian language (aka Farsi) and its features, focusing on the variety of Iran.

+++++

Smart Learning Language
Best 100 Language Learning Books, EBooks, Information, Software, Games And Online Courses, Plus Lots Of Promotional Contents Free For All Visitors

++++

فهرست زبان‌ها بر پایه مجموع تعداد سخنوران از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در این فهرست مجموع جمعیت کسانی که از زبان به عنوان زبان اول یا زبان دوم خود استفاده می‌کنند، محاسبه شده‌است.

فهرست زبان‌ها بر پایه جمعیت سخنگویان بومی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادپراکندگی خانواده زبان‌ها

در اینجا فهرست زبان‌ها بر پایه جمعیت سخنگویان بومی ارائه شده‌است. زبان بومی یا زبان مادری به نخستین زبان یا زبان‌هایی گفته می‌شود که کودک سخن گفتن به آن را یادمی‌گیرد یا آن را پیش از سن بحرانی می‌آموزد

+++++
فهرست مهارت انگلیسی ئی‌اف از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست مهارت انگلیسی ئی‌اف (به انگلیسی: EF English Proficiency Index)، یا EF EPI، رتبه‌بندی مهارت انگلیسی ئی‌اف) کوشش می‌کند تا کشورهای جهان را بر اساس متوسط مهارت‌های زبان انگلیسی رتبه‌بندی کند. این کار با کمک بزرگ‌سالانی که آزمون ئی‌اف را داشتند، انجام می‌شود. این فهرست، محصولی از ئی‌اف، یک شرکت آموزشی فرامرزی است. آخرین گزارش در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شد.
++++
70 فایده و دلیل برای آموختن زبان و زبان دوم یا زبانی دیگر ( این مطالب به انگیسی است )
https://universeofmemory.com/benefits-of-language-learning/

بر پایه کشور

2019 RankCountry2019 Score2019 Proficiency Band
1 هلند70.27Very High Proficiency
2 سوئد68.74Very High Proficiency
3 نروژ67.93Very High Proficiency
4 دانمارک67.87Very High Proficiency
5 سنگاپور66.82Very High Proficiency
6 آفریقای جنوبی65.38Very High Proficiency
7 فنلاند65.34Very High Proficiency
8 اتریش64.11Very High Proficiency
9 لوکزامبورگ64.03Very High Proficiency
10 آلمان63.77Very High Proficiency
11 لهستان63.76Very High Proficiency
12 پرتغال63.14Very High Proficiency
13 بلژیک63.09Very High Proficiency
14 کرواسی63.07Very High Proficiency
15 مجارستان61.86High Proficiency
16 رومانی61.36High Proficiency
17 صربستان61.30High Proficiency
18 کنیا60.51High Proficiency
19  سوئیس60.23High Proficiency
20 فیلیپین60.14High Proficiency
21 لیتوانی60.11High Proficiency
22 یونان59.87High Proficiency
23 جمهوری چک59.30High Proficiency
24 بلغارستان58.97High Proficiency
25 اسلواکی58.82High Proficiency
26 مالزی58.55High Proficiency
27 آرژانتین58.38High Proficiency
28 استونی58.29High Proficiency
29 نیجریه58.26High Proficiency
30 کاستاریکا57.38Moderate Proficiency
31 فرانسه57.25Moderate Proficiency
32 لتونی56.85Moderate Proficiency
33 هنگ کنگ55.63Moderate Proficiency
34 هند55.49Moderate Proficiency
35 اسپانیا55.46Moderate Proficiency
36 ایتالیا55.31Moderate Proficiency
37 کره جنوبی55.04Moderate Proficiency
38 تایوان54.18Moderate Proficiency
39 اروگوئه54.08Moderate Proficiency
40 چین53.44Moderate Proficiency
41 ماکائو53.34Moderate Proficiency
42 شیلی52.89Moderate Proficiency
43 کوبا52.70Moderate Proficiency
44 جمهوری دومینیکن52.58Moderate Proficiency
45 پاراگوئه52.51Moderate Proficiency
46 گواتمالا52.50Moderate Proficiency
47 بلاروس52.39Low Proficiency
48 روسیه52.14Low Proficiency
49 اوکراین52.13Low Proficiency
50 آلبانی51.99Low Proficiency
51 بولیوی51.64Low Proficiency
52 ویتنام51.57Low Proficiency
53 ژاپن51.51Low Proficiency
54 پاکستان51.41Low Proficiency
55 بحرین50.92Low Proficiency
56 گرجستان50.62Low Proficiency
57 هندوراس50.53Low Proficiency
58 پرو50.22Low Proficiency
59 برزیل50.10Low Proficiency
60 السالوادور50.09Low Proficiency
61 اندونزی50.06Low Proficiency
62 نیکاراگوئه49.89Low Proficiency
63 اتیوپی49.64Low Proficiency
64 پاناما49.60Low Proficiency
65 تونس49.04Low Proficiency
66 نپال49.00Low Proficiency
67 مکزیک48.99Low Proficiency
68 کلمبیا48.75Low Proficiency
69 ایران48.69Low Proficiency
70 امارات متحده عربی48.19Very Low Proficiency
71 بنگلادش48.11Very Low Proficiency
72 مالدیو48.02Very Low Proficiency
73 ونزوئلا47.81Very Low Proficiency
74 تایلند47.61Very Low Proficiency
75 اردن47.21Very Low Proficiency
76 مراکش47.19Very Low Proficiency
77 مصر47.11Very Low Proficiency
78 سری‌لانکا47.10Very Low Proficiency
79 ترکیه46.81Very Low Proficiency
80 قطر46.79Very Low Proficiency
81 اکوادور46.57Very Low Proficiency
82 سوریه46.36Very Low Proficiency
83 کامرون46.28Very Low Proficiency
84 کویت46.22Very Low Proficiency
85 جمهوری آذربایجان46.13Very Low Proficiency
86 میانمار46.00Very Low Proficiency
87 سودان45.94Very Low Proficiency
88 مغولستان45.56Very Low Proficiency
89 افغانستان45.36Very Low Proficiency
90 الجزایر45.28Very Low Proficiency
91 آنگولا44.54Very Low Proficiency
92 عمان44.39Very Low Proficiency
93 قزاقستان43.83Very Low Proficiency
94 کامبوج43.78Very Low Proficiency
95 ازبکستان43.18Very Low Proficiency
96 ساحل عاج42.41Very Low Proficiency
97 عراق42.39Very Low Proficiency
98 عربستان سعودی41.60Very Low Proficiency
99 قرقیزستان41.51Very Low Proficiency
100 لیبی40.87Very Low Proficiency

منابع

+++++

Listen To World Leaders Speak English! J.J. McCullough
What Do Putin, Merkel, Macron, And The Popes Sound Like When They Speak English? Can Xi Speak English? What About Bolsonaro? What World Leader Speaks The Best English Of All? And Did You Know Boris Can Speak French? All Will Be Revealed In This Linguistic Tour Of Presidents And Prime Ministers Speaking Second Languages.

++++++

1000 English Words With Examples, Sentences And English Speaking Practice. Learn 86% Of English Learn English Quickly
Wiktionary:Frequency Lists From 100 Words To 100/000 Words In English And 100 Other Languages

Counting Words And Lemmas: The Following Frequency Lists Count Distinct Orthographic Words, Including Inflected And Some Capitalised Forms. For Example, The Verb “To Be” Is Represented By “Is”, “Are”, “Were”, And So On.

TV And Movie Scripts

Most Common Words In TV And Movie Scripts: Here Are Frequency Lists Comparable To The Gutenberg Ones, But Based On 29,213,800 Words From TV And Movie Scripts And Transcripts.

Here’s A Fuller Explanation Of How The List Was Generated And Its Limitations: Wiktionary:Frequency Lists/TV/2006/Explanation.

Here Are The Top Hundred Words (From TV Scripts) In Alphabetical Order:A · About · All · And · Are · As · At · Back · Be · Because · Been · But · Can · Can’t · Come · Could · Did · Didn’t · Do · Don’t · For · From · Get · Go · Going · Good · Got · Had · Have · He · Her · Here · He’s · Hey · Him · His · How · I · If · I’ll · I’m · In · Is · It · It’s · Just · Know · Like · Look · Me · Mean · My · No · Not · Now · Of · Oh · OK · Okay · On · One · Or · Out · Really · Right · Say · See · She · So · Some · Something · Tell · That · That’s · The · Then · There · They · Think · This · Time · To · Up · Want · Was · We · Well · Were · What · When · Who · Why · Will · With · Would · Yeah · Yes · You · Your · You’re1000 English Words With Examples, Sentences And English Speaking Practice. Learn 86% Of EnglishLearn English Quickly
Learn 1000 English Words And You Will Understand 85.5% Of The English Language. I Will Walk You Through Each Word And Give You Examples And Sentences So You Can Follow Along And Improve Your Conversation, Pronunciation, Speaking, Comprehension And Much More

Here They Are In Frequency Order:1-1000 · 1001-2000 · 2001-3000 · 3001-4000 · 4001-5000 · 5001-6000 · 6001-7000 · 7001-8000 · 8001-9000 · 9001-10000Top 1,000 Words Cover 85.5% Of All Words (24,981,922/29,213,800).Top 10,000 Words Cover 97.2% Of All Words (28,398,152/29,213,800).

From The 10,000th To The 40,000th :10001-12000 · 12001-14000 · 14001-16000 · 16001-18000 · 18001-20000 · 20001-22000 · 22001-24000 · 24001-26000 · 26001-28000 · 28001-30000 · 30001-32000 · 32001-34000 · 34001-36000 · 36001-38000 · 38001-4000040001

These Wikified Terms Can Be Copied To Other Language Wiktionaries; This Is What They Are Intended For. If You Do, Please Add An Interwiki Link Onto The Page Here.

Frequency Lists As Of 2006-04-16:

Frequency Lists As Of 2005-10-10:

1001-2000 · 2001-3000 · 3001-4000 · 4001-5000 · 5001-6000 · 6001-7000 · 7001-8000 · 8001-9000 · 9001-10000

Frequency Lists As Of 2005-08-16:

+

About Globish – Globish.Com

Www.Globish.Com › Page=About_globish

The New E-Book Globish The World Over, Observes How A Billion People Are In Need Of A Consistent Language To Do Business Across The Globe, Describes How …

https://youtu.be/054zM_ON_z8

Globish From Wikipedia Https://Wiki2.Org/En/Globish_(Nerri%C3%A8re)

Globish Is A Name For A Subset Of The English Language Formalized In 2004 By Jean-Paul Nerrière. It Uses A Subset Of Standard English Grammar And A List Of 1500 English Words. Nerrière Claims It Is “Not A Language” In And Of Itself, But Rather It Is The Common Ground That Non-Native English Speakers Adopt In The Context Of International Business.Globish The World Over In “Globish The World Over” Jean-Paul Nerrière Discusses The Real English That Most Of The World Is Using. For ESL Students And Teachers From All Cultures, Plus Businesses That Are “Going Global.” Globish1

+++++

Three Critical Communication Gaps Could Impact Global Business ...
Aáron's English Time! - Lessons - Tes Teach

==========

The Benefits of Learning a Language | Mert Arkan's WordPress Blog

++++++++++++

What Will The English Language Be Like In 100 Years?

++++++++++

Related image

++++++++++


++++++

نمونه های حروف الفبای چند زبان
Examples Of Alphabets And Their Letters

Venn Diagram Of Letters In The GreekCyrillic And Latin Alphabets. Certain Letters Appear In Two Or More Of These Alphabets, Although They May Not Represent The Same Sound.

World­wide There Are Many Al­pha­bets Used At Pre­sent, With Ara­bic, Cyril­lic, And Latin In Widest Use. The Fol­low­ing Al­pha­bets, Ab­jads, And In­di­vid­ual Let­ters Are Dis­cussed In Re­lated Ar­ti­cles. Each Rep­re­sents A Dif­fer­ent Script:

Example AlphabetLetters In Example Alphabet
Assamese Alphabetঅ, আ, ই, ঈ, উ, ঊ, ঋ, এ, ঐ, ও, ঔ, ক, খ, গ, ঘ, ঙ, চ, ছ, জ, ঝ, ঞ, ট, ঠ, ড, ঢ, ণ, ত, থ, দ, ধ, ন, প, ফ, ব, ভ, ম, য, ৰ, ল, ৱ, শ, ষ, স, হ,ক্ষ, ড়, ঢ়, য়, ৎ, ং, ঃ, ঁ
Arabic Alphabet(Alphabetical From Right To Left) هـ
Armenian AlphabetԱ, Բ, ԳԴԵԶԷԸԹԺԻԼԽԾ, Կ, ՀՁՂՃՄՅՆՇՈՉՊՋՌՍՎՏՐ, Ց, ՒՓ, Ք, ՕՖ
Syriac Alphabet(Alphabetical From Right To Left) ܐܒܓܕܗܘܙܚܛܝܟܟܠܡܡܢܢܣܥܦܨܩܪܫܬ
Cyrillic ScriptАБВГДЕЁЖЗИЙКЛМНОПРСТУФХЦЧШЩЪЫЬЭЮЯ
Georgian Script
Greek AlphabetΑΒΓΔΕΖΗΘΙΚΛΜΝΞΟΠΡΣΤΥΦΧΨΩ
Hebrew Alphabet(Alphabetical From Right To Left) אבגדהוזחטיכלמנסעפצקרשת
Latin AlphabetABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ&
Hangulㄱ ㄲ ㄴ ㄷ ㄸ ㄹ ㅁ ㅂ ㅃ ㅅ ㅆ ㅇ ㅈ ㅉ ㅊ ㅋ ㅌ ㅍ ㅎ ㅏ ㅐ ㅑ ㅒ ㅓ ㅔ ㅕ ㅖ ㅗ ㅘ ㅙ ㅚ ㅛ ㅜ ㅝ ㅞ ㅟ ㅠ ㅡ ㅢ ㅣ
Burmeseက ခ ဂ ဃ င စ ဆ ဇ ဈ ည ဋ ဌ ဍ ဎ ဏ တ ထ ဒ ဓ န ပ ဖ ဗ ဘ မ ယ ရ လ ဝ သ ဟ ဠ အ
Bopomofoㄅ ㄆ ㄇ ㄈ ㄉ ㄊ ㄋ ㄌ ㄍ ㄎ ㄏ ㄐ ㄑ ㄒ ㄓ ㄔ ㄕ ㄖ ㄗ ㄘ ㄙ ㄚ ㄛ ㄜ ㄝ ㄞ ㄟ ㄠ ㄡ ㄢ ㄣ ㄤ ㄥ ㄦ ㄧ ㄨ ㄩ ㄭ
Ogham   ᚂ ᚃ ᚄ ᚅ ᚆ ᚇ ᚈ ᚉ ᚊ ᚋ ᚌ ᚍ ᚎ ᚏ ᚐ ᚑ ᚒ ᚓ ᚔ ᚕ ᚖ ᚗ ᚘ ᚙ ᚚ ᚛ ᚜
Ethiopicሀ ለ ሐ መ ሠ ረ ሰ ሸ ቀ በ ተ ቸ ኀ ነ ኘ አ ከ ኸ ወ ዐ ዘ ዠ የ ደ ጀ ገ ጠ ጨ ጰ ጸ ፀ ፈ ፐ
Tifinagh (Amazigh Alphabet), ⴳⵯ, , ⴽⵯ, 

+++++++
سنگ روزتا از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ۱۹۶ پیش از میلاد بر روی آن سه ترجمه از یک متن کنده‌کاری شده‌است

سنگ روزتا
سنگ روزتاRosetta Stone.JPG
موادگرانودیوریت
اندازه۱۱۴٫۴ × ۷۲٫۳ × ۲۷٫۹۳ سانتی‌متر
(۴۵ × ۲۸٫۵ × ۱۱ اینچ)
نوشتههیروگلیف مصری باستان، خط دموتیک و خط یونانی
خلق‌شده۱۹۶ پیش از میلاد
کشف‌شده۱۷۹۹ میلادی
موقعیت فعلیموزه بریتانیا

سنگ روزتا یا سنگ رَشید؛ سنگ‌نبشته‌ای از دوران مصر باستان است که در پیشرفت معاصر و درک نوشتار هیروگلیف ابزاری سودمند بوده‌است، سنگ روزتا یکی از مهمترین کشفیات دنیای باستان‌شناسی است که در موزه بریتانیا در شهر لندن انگلستان قرار دارد.

زبان سنگ روزتا

سنگ روزتا، بخشی از ستونی سنگی متعلق به دوران بطلمیوسی است که بر روی آن سه ترجمه از یک متن کنده‌کاری شده‌است. دو نوشته به زبان مصری باستان و یکی به زبان یونانی کلاسیک است. از این رو این سنگ کلیدی برای رازگشایی خط هیروگلیف باستانی، به دست ژان فرانسوا شامپولیون فرانسوی شد. این سنگ نوشته را سپاهیان ناپلئون در سال ۱۷۹۹، در روستایی به نام رشید (به زبان‌های غربی: روزتا) در شمال باختری دلتای نیل پیدا کردند.

+++

فهرست صدای حیوانات از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این فهرست شامل صداهای حیوانات است و شامل کلماتی است که در زبان انگلیسی برای نشان دادن سر و صداها، به ویژه صداهایی که حیوانات برای ارتباط استفاده می کنند. کلماتی که در لیست استفاده می‌شوند به صورت افعال هستند، گرچه بسیاری از آنها نیز به عنوان اسم یا اصطلاحات حرف ندا قابل استفاده هستند، این لیست همچنین شامل ضبط صدا از صدای حیوانات است.

Guess the Animal Sound Game | Animal Sounds آیا میتوانید بدرستی حدس بزنید صداهای مختلف حیوانات را

+++++

https://youtu.be/yq88AqJsQUQ
1 Hour Of Monkey Sounds By Your Questions Answered + بیش از یک ساعت صدا و زبان میمونها
حیوانات و آینه
Music As A Universal LanguageANIMALS And POWER OF MUSIC VideoMaster Animals Make Everybody Happy
زبان جهانی موسیقی و علاقه و فهم حیوانات
Funniest Unlikely Animal Friendships Compilation Funny Pet Videos Brand New Weekly Theme Compilation Of Different Pets Forming The Most Unlikely Friendships. Watch Dogs, Cats, Birds, Goats, Monkeys And More Become BFFs دوستی و زبان خنده آور و مشترک حیوانات
Love, Kindness, And Friendships As Universal Natural LanguagesHUMAN AND ANIMALS Showing Love Make HEART Melting – CUTE Animals Hugging People MAI PM HUMAN AND ANIMALS Showing Love Make HEART Melting – CUTE Animals Hugging People
دوستی و همزبانی آدمها و حیوانات
Lion Man: Kevin Richardson | South Africa Tim Noonan
Broadcast: 20 November 2011 On Today Tonight, Seven Network, Australia. Tim Travels To South Africa To Meet Kevin Richardson Who Truly Dances With Death. His Love And Obsession Is Lions And They Love Him Back But They Wanted To Tear Tim Apart …
دوستی و رفتار با شیران

Translate »